Sv: Tilrettelegging
Opprinnelig lagt inn av Alias, her.
Forstå meg rett, jeg mener ikke bokstavelig talt at alle offentlige bygg skal innføre toaletter for menn og kvinner (eller unisex for den saks skyld) med tilbakevirkende kraft, over hele linja osv. Men jeg er overbevist om at et regnskap over dette i forhold til nye bygg ikke ville utgjort de store forskjellene som velter lasset. Det ville selvsagt ikke bidratt til å oppheve utfordringer knyttet til rullestolbrukere og (ofte) selvopplevd kjønnsnøytralitet, eller stigmatisering av rullestolbrukere som unormale, anerledes som sådan, men kanskje det kunne ha hjulpet. Og jeg nekter å tro at det koster oss skattebetalere svimlende summer.
Men ta en vanlig toalettavdeling i et offentlig bygg eller et kjøpesenter. Det er en avdeling for kvinner, en for menn og 1-2 handicaptoaletter. I hver avdeling for kvinner eller menn kan det være 5-10 toalettbåser, hver av dem så trange at man omtrent ikke får snudd seg inni der og det er felles vasker til håndvask på utsiden. Kanskje er det ikke så mye dyrere å bygge alle som handicaptoaletter, men det ville utvilsomt ført til færre toaletter totalt og lengre køer da et handicaptoalett tar vesentlig større plass.