Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er du anti-Halloween?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-10, 13:11   #31
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor er du anti-Halloween?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det virker rart å skulle bortforklare det sterkt kommersielle ved halloween.
Halloween er gjennomkommersiell. Jula er gjennomkommersiell. Valentinsdagen er gjennomkommersiell.

Det finnes fremdeles noen tradisjoner her til lands om ikke er like ekstremt kommersielle. Trøndersk pinsebåltradisjon og St. Hans er ikke like påkostet.

Jeg for min det kunne gjerne fjernet mye av det kommersielle ved jula. For meg er julas sentrum noe helt annet enn stæsj og etegilde. Påska er noe annet enn påskepølser og kvikklunsj og allehelgen feirer jeg godt uten halloween.

Det jeg lurer på er om det kommersielle blir helt nødvendig hvis man ikke har noe forhold til det åndelige i tradisjonene? Hvordan feirer man jul uten stæsj om man skal feire julen helt sekulært?
Hvordan vil man da markere allehelgen/samhain/halloween? Blir ikke stæsjet helt nødvendig og viktigere enn om man har en annen og dypere begrunnelse for markeringen?
Jeg synes kanskje det er litt rart at ikke halloween vekker mer anstøt hos sekulære enn det gjør. Det ropes høyt om påvirkning av barn på den ene og andre måten, men halloweenfeiring i kombinasjon med den sterke åndelige påvirkningen som skjer i TV gjør virkelig MYE med unger nå til dags. Jeg merker det veldig sterkt på tenåringer og forholdet deres til spøkelser, død, overnaturlige ting og sånt.

Stæsj er absolutt en viktig del av min julefeiring også, men selve høytiden er veldig stæsjuavhengig for min del fordi det åndelige betyr mest.

Luciafeiring og sånt er for meg rent kommersielt og jeg hadde ikke feiret Lucia for Lucias egen skyld, men feirer fordi det er kult med hvite kjortler og boller og sånt. Det er helt OK å feire ting med en slik begrunnelse også.

Dette er jeg så utrolig enig i.

Lets face it. Halloween hadde vært et ikke tema her i Norge om hadde det ikke vært for at butikkene har et kommersielt rom å fylle nå før jul. Vi har ikke tradisjoner for Halloween her i landet og har ikke grunnlag for å gi den et annet innhold enn det kommersielle krims-kramset fra butikkene.

Hvorfor kan vi ikke heller støtte opp om de tradisjonene vi har? Hvor har det blitt av alle julebukkene?

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:11.