Sv: Tilrettelegging
Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.
Jeg lurer litt på hvor du vil med innlegget ditt? Mener du at allergikere ikke skal få mat? At hørselshemmede ikke skal få gå på kino? 
Det kom beklageligvis ikke helt frem hva jeg vil med innlegget mitt. Jeg er lite flink å sette meg inn i de forskjelliges behov og blir litt irritert når det er for eksempel en avisartikkel om at en med hørselshemmelse får en dårlig kinoopplevelse og da kan jeg fort komme med at alle kan jo ikke kreve å få være med på alt, vi er forskjellige og har forskjellige utganspunkt og da kan en ikke forvente at alle aktiviteter skal være tilrettelagt for alle.
Jeg mener ikke at allergikere ikke skal få mat og jeg mener at hørselshemmende skal få lov til å gå på kino, men hva jeg er usikker på er hvor mye det er riktig å tilrettelegge for hver enkelt gruppe. Og hvor mye skal den som evt er matallergiker forvente og akseptere at det er vanskelig å gå ut på cafe og at kino-opplevelsen blir kanskje ikke maksimal med svekket hørsel.
Så det jeg ønsker med innlegget mitt er en debatt om tilrettelegging eller som enda passende universell utforming slik at jeg kan lære av det og vise forståelse for det neste gang jeg kommer borti temaet. Finnes det noen områder der det ikke skal være nødvendig med universell utforming i det hele tatt (satt på spissen) og på hvilke områder er det helt nødvendig at det er universelt utformet?
Jeg kjenner jeg har problemer med å formulerer meg skriftelig og har prestasjonsangst når det gjelder rettskrivning, men jeg håper dette er forståelig.
|