Sv: Spinoff: Når er det på tide å lære barna touch?
Opprinnelig lagt inn av Joika, her.
Kjenner begrenset entusiasme for den merker jeg. Jeg liker ikke sånne programmer som fullfører ting for meg. Det er lite læring i det.....
Når noen lenker til en theonion-webside bør man vurdere om dette kanskje kan være et sarkastisk innlegg.
Hva angår touch, så er jeg veldig glad for at jeg hadde maskinskriving (som det het den gangen) på ungdomsskolen. Jeg gikk inn for å lære meg touch, og lærte det. Har hatt enorm glede av det senere, og skriver mye kjappere enn de fleste jeg kjenner.
Dere som sier dere ikke bruker touch, men at dere skriver superfort. Hvordan skriver dere da? For det er klart at man trenger ikke å ha lært og å være 100% tro til touch for å kunne bruke nyttegjøre seg en avart av touch. Jeg tenker at det viktige er at man får til å bruke litt mer enn bare én finger på hver hånd, samt at man (i det minste til en viss grad) klarer å holde hånden sin i ro mens man skriver. Flytter man hånden mye, ja så går det tid!
Jeg merker selv at det er venstrehånden min som mest holder seg til touch. Rett og slett fordi høyrehånden har måttet tilpasse seg endrede tastatur. Jeg lærte touch med en skrivemaskin som hadde æ, ø og å, men har måttet tilpasse meg andre tastaturet underveis. Dermed påstår jeg hardnakket at jeg bruker touch, mens i virkeligheten er det venstrehånden som bruker touch, mens høyrehånden er ute og kjører. Så nettopp at jeg brukte langfinger på å-tasten. Slik skal det ikke være!
Forøvrig er QWERTY-tastaturet utformet slik at man skal unngå at armene på skrivemaskinen filter seg sammen under skriving. Hvis det er hurtighet man er på jakt etter, så er det kanskje lurt å lære seg å bruke et DVORAK-tastatur? (Eller kanskje ikke ...)
|