Sv: Er rød konditorfarge halal?
Interessant tråd. For vår del har vi aldri opplevd allergiske eller muslimske eller jødiske barn i bursdag før nå i sommer. Det er ikke veldig mange barn med innvandrerforeldre på skolen.
Vi hadde invitert til 6-års bursdag, og en liten vakker gutt opplyste meg pent om at han ikke spiste svinekjøtt. Menyen var pølser.
-Tåler ikke eller får ikke, spurte jeg, for å kartlegge om dette var religion eller allergi, og svaret var "får ikke".
Lett stresset tlf til mammaen; Junior sier han ikke spiser svin? Er lomper ok? Kan han spise gele? Begge deler var ok, men jeg følte meg som en idiot som ikke hadde kjøpt inn kyllingpølser i tilfelle. Jeg var oppriktig lei meg for at jeg ikke visste om det på forhånd, så det slapp å være så opplagt "annerledes" når gutten satt der med lompe og ketchup.
For meg som for flere av dere er det viktig for meg å kunne tilrettelegge litt for ungene, og jeg har absolutt respekt for religion eller evt andre ønsker.
Denne guttens familie er helt nydelig, og veldig vestlige i mine øyne. Har snakket mye med moren. Jeg hadde aldri i verden gjettet at de var muslimer! De er opprinnelig bosniske.
Nå har jeg i det minste lært til neste gang. Jeg vurderer å skrive en liten linje nederst på neste runde invitasjoner at foreldre gjerne må si ifra om eventuelle allergier eller religioner som ikke passer med vanlig bursdagsmeny. Da er jeg forberedt og kan tilpasse.
Når det gjelder slakting er det jo slik at storfe, hest og sau alle bedøves med slaktemaske/boltepistol før de stikkes og blør ut.
Griser gasses og stikkes, høns blir hengt opp-ned og blir ført gjennom elektrisk vannbad som de (forhåpentlig) besvimer av før hodene kuttes.
Jeg kan ingenting om kosher-slakting, men jeg trodde muslimene også ville ha det slik at det er blødningen som skal ta livet av dyret. Da burde jo bedøvelser være ok, men de har vel som nevnt helt egne slakterier.