Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-10, 14:00   #1
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hun fremsto bra og understeket at det ikke handlet om de som led av sykdom. Han fra UIO virket også å ha mye å komme med.

Nåja, bra og bra. Jeg synes ikke hun prøvde så veldig.
Hun som IKKE fremsto særlig bra var legen. Hun hang liksom ikke med i det hele tatt?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:07   #2
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Hun som IKKE fremsto særlig bra var legen. Hun hang liksom ikke med i det hele tatt?

Landsforeningen for overvektige hadde ikke lagt mye imellom da de valgte representant i panelet ihvertfall. Ellers kraftig imponert over de som hadde slanket seg, både de i salen og han vinkemannen i panelet.

Gammel 15-10-10, 14:16   #3
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Der ble jeg svært skuffet. Hadde forventet mere av Sofie Hexeberg. Hun har jo også erfart det å veie for mye. Hun var svært så anonym.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 14:51   #4
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skal ikke gå ut i et voldsomt KJ forsvar altså, men jeg synes det må være greit å anerkjenne at hun har noen poeng også, hvis man ser befolkningen under ett, og ikke bare enkeltindivider.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:00   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig enig med henne at det er farlig å distansere seg fra sin egen mulighet til faktisk å gjøre noe med det.

Gammel 15-10-10, 15:04   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er veldig enig med henne at det er farlig å distansere seg fra sin egen mulighet til faktisk å gjøre noe med det.

Jeg er enig i det du skriver her, men jeg vil ikke gi KJ æren for å hverken mene dette, si dette eller fremme dette.

Svar med sitat
Gammel 15-10-10, 15:16   #7
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er enig i det du skriver her, men jeg vil ikke gi KJ æren for å hverken mene dette, si dette eller fremme dette.

Jeg er ikke KJ-fan på noen som helst måte, men slik jeg har oppfattet hennes utspill er jo dette kjernen hun vil frem til. Det er derfor hun prøver å skille ordet fedme fra begrepet sykdom, for ved å anerkjenne fedme som sykdom har folk lett for å fraskrive seg ethvert ansvar ved nettopp å distansere seg fra muligheten. Det er i alle fall den essensen jeg har trukket ut. Men jeg ser jo bare med mine briller.

Gammel 15-10-10, 16:04   #8
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hillary, her.

Der ble jeg svært skuffet. Hadde forventet mere av Sofie Hexeberg. Hun har jo også erfart det å veie for mye. Hun var svært så anonym.

Enig.

Ellers syns jeg debatten bar preg av at flere ville sette fokus på seg selv; om tidsskriftet sitt/ bloggen sin/ boka si/ forskningen sin/ foreningen sin. KJ sa minst tre ganger "og dette snakker jeg også om i bloggen min..." og da blir jeg litt lei hele greia. Det er syns at viktige argumenter forsvinner i suget de har etter å fremheve seg selv som en "vare".

Men jeg fikk med meg følgende
- "det som teller er skritt pr. dag". aktivitetsnivået vårt er skremmende lavt. Og vi har tilgang på mat stort sett overalt.
- KJ snakker ikke om mennesker med dyptliggende årsaker til overvekten sin. Hun snakker om den generelle delen av befolkningen som veier 10-15 kg for mye, og som kan endre dette ved å legge inn mer fysisk aktivitet hverdagen. Og det syns jeg at hun må få lov til uten at alle skal ta det personlig. Men hun kunne helt klart utalt seg på en mer nyansert måte, og da hadde hun antagelig ikke fått like mye fokus.
- det er tankevekkende at alt fokuset på kurer og mat, karbofritt, ketose osv. ikke eksisterte i samme grad på 70-tallet, men at vi som samlet befolkningsgruppe veide mindre da (fordi vi beveget oss mer).

Jeg syns det er synd at uttalesene til KJ er så tabloide. Og jeg skjønner veldig godt at mennesker med psykiske/fysiske årsaker til overvekten sin syns det er utrolig vondt å bli stemplet som late.

Den jeg syns kom best ut av det i debatten var overlegen, Drevon. Han viste respekt for at overvekt er et følsomt tema, men han påkete samtidig at man i Norge (og i mange land) de siste 20-30 årene ser en farlig økning hos barn med overvekt og fedme. Og at dette fører til økt sykelighet i befolkningen i framtiden. Så jeg syns fokus er bra, men nyanser er fint.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.