Sv: Kari Jaquessons siste utspill: "Man HAR ikke fedme, man ER feit"
Jeg kjenner mange som har "kost" på seg 20-30-40 kilo overvekt. Særlig menn. De trener ikke, fordi de syns det er kjipt og tungt og aldri har vent seg til det (eller de trente før, og tror inni hodet sitt at de gjør det fortsatt, selv om de nå altså bare spille fotball en gang hver 6. uke), eller ikke har tid. De ser mye sport på tv, og med det følger det øl og "kosemat". De spiser en pølse hver dag på vei hjem fra jobb, fordi de er sultne og det er for lenge til middag og de liker pølser VELDIG godt. Og de drikker for mye øl. De syns grønnsaker er tøysemat (har dere SETT hvordan enkelte mannfolk setter sammen en middagstallerken?? En tredjedel kjøtt, en tredjedel pasta/ris/poteter og en tredjedel saus og NULL grønt).
Mange kvinner sitter med overvekt etter å ha lagt på seg 10-15 kilo (i tillegg til de rene gravidekiloene) i hvert svangerskap. Og sitter for mye på rompa til å få dem av.
Jeg takker det som er å takke for at jeg har funnet en modell for å holde vekten som fungerer bra for meg, for jeg vet at jeg er UTROLIG lite flink til å slanke meg. Jeg har rett og slett altfor, altfor dårlig selvdisiplin til å leve med diett. Hvis jeg hadde glippet på det med vektoppgang og funnet meg selv med 15-20 kilo overvekt, litt sånn "plutselig", så hadde det vært EN årsak til at jeg fortsatte med å være overvektig, og det ville vært mangel på selvdisiplin og NOK vilje til å klare å gå ned i vekt.
Jeg syns de som er overvektige pga. "issues" (for å bruke en samlebetegnelse) generaliserer med grunnlag i seg selv, og det er nå like galt uansett hvilken vei det går.