|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Humant
Jeg synes vi skal ha regler for hvordan vi behandler dyr. Jeg synes derimot ikke det er rimelig å gi dyr rett til å ikke oppleve fæle ting - f.eks. å sulte i hjel eller bli drept på smertefullt vis. (Hvordan skulle vi kunne forsvare, moralsk sett, å gi kyr denne rettigheten uten å gi elger den samme rettigheten?) Så jeg mener den "loven" vi skal ha og følge må være knyttet til oss, altså menneskene, og ikke til dyrene.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Jeg tenker ordet humant henspiller på hvems om utfører handlingen, ikke hvem som mottar behandlingen. Ergo behandler mennesker dyr humant. Dyr behandler mennesker dyrisk.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, vi er jo enige. Men når du skriver;
så tolker jeg at bare mennesker kan handle godt (det kan jo også diskuteres) og en slik setning forutsetter et menneske i en setting med et dyr og da mener jeg at selvsagt skal dyret behandles godt. Noe annet er elgen langt inne i skogen som jeg ikke står i relasjon til. Og endelig flisespikker jeg på rett arena.
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Har du sett katter som leker med mus? Eller hørt om jerv og bjørn som slakter ned rein og saueflokker? Sett hunder som javer katter?
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg kommenterte til Skilpaddas innlegg der hun skrev at dyr ikke behandler hverandre bra. Jeg mener at natur er natur, hverken god eller ond. Den er heller nådeløs og brutal. Det handler om overlevelse. Det jeg da mener er at mange mennesker handler ondt mot dyr og at en ikke kan sammenligne en diskusjon rundt dyrs behandling av andre dyr med en diskusjon om menneskers behandling av dyr. Det er jo nettopp det som gjør oss humane og ikke dyriske.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|