Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-10, 11:42   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pedofil politimann dømt - og identfisert i media

Jeg synes pappalille tar feil i at pedofile straffes hardere enn andre. Det er som sagt vanlig at folk som er dømt blir omtalt med fullt navn.

Men jeg er helt enig med henne i at det å "vite om" kjente pedofile forbrytere har en veldig begrenset nytteverdi når det kommer til det å beskytte barna sine.

Gammel 09-10-10, 00:30   #2
Kristoffer
Sperret

Medlem siden: Oct 2010
Kristoffer har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes pappalille tar feil i at pedofile straffes hardere enn andre. Det er som sagt vanlig at folk som er dømt blir omtalt med fullt navn.

Men jeg er helt enig med henne i at det å "vite om" kjente pedofile forbrytere har en veldig begrenset nytteverdi når det kommer til det å beskytte barna sine.

Jeg er veldig i mot slik offentliggjøring. Hvorfor? Mannen har selvsagt gjort noe som er verdt å fordømme. Men denne fordømmingen har han også fått med 10 år i forvaring. Hva er meningen med forvaring? Jo, det skal sikre at den dømte får mulighet til å endre seg slik at han kan komme tilbake til samfunnet som en pro-sosial borger. Men er det mulig etter en slik offentliggjøring? Nei.

Han vet at han kommer tilbake til et samfunn hvor han ikke er ønsket, og hvor alle vet hva han har gjort. Han vil få enorme problemer med å leve et tilnærmet normalt liv som uføretrygdet og pensjonist når han slipper ut. Hva er da motivasjonen hans for å gå inn i behandling å være kapabel til å endre seg i terapi? Ingen - han har ingenting å se frem til. Det betyr at han kan komme ut om 10 år, uten å ha endret seg seg så veldig. Når han slipper ut, må han bo i skjul og vil få store problemer med å etablere noe særlig normalt sosialt liv. Dette kan føre til at han begår enda flere overgrep når han kommer ut, fordi han har ingenting i livet som motiverer til å leve som normalt.

En slik offentliggjøring kan derfor virke helt mot sin hensikt, og bare føre til mer av den atferden han nå ble dømt for. Jeg tror offentliggjøring derfor ikke er måten å beskytte samfunnet på.

Kristoffer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 07:11   #3
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Det jeg spør om er hvorfor pedofile overgripere skal straffes hardere enn andre i form av å henges ut i ettertid. Altså etter at straffen er ferdigsonet. Jeg sier ikke noe sted at han skal skånes fordi han er pedofil, jeg sier faktisk at han bør regne med å navngis på lik linje med alle andre som blir dømt for det de er tiltalt for.

Hvordan leser dere noe annet inn i innlegget mitt?

Ja, og det Kristoffer sier er også viktig. Jeg har en bekjent som har skrevet hovedoppgave om den stigmatiseringen disse forbryterne møter i forbindelse med legningen sin, og at det med stor sannsynlighet begås overgrep mot barn som kanskje kunne vært unngått om det hadde vært noe mindre tabu å snakke om legningen sin med fagfolk. For de fleste er terskelen for å søke hjelp skyhøy, og det er faktisk ikke slik at det å være pedofil også gjør deg til en overgriper og sadist. Det sitter mennesker der ute med denne legningen og sliter alene. De sliter fordi de vet, i motsetning til dem som forgriper seg, at det ville være galt å gjøre det de har lyst til å gjøre.

Terry Pratchett

Sist redigert av Pappalille : 09-10-10 kl 07:16.
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 11:48   #4
Kristoffer
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Det jeg spør om er hvorfor pedofile overgripere skal straffes hardere enn andre i form av å henges ut i ettertid. Altså etter at straffen er ferdigsonet. Jeg sier ikke noe sted at han skal skånes fordi han er pedofil, jeg sier faktisk at han bør regne med å navngis på lik linje med alle andre som blir dømt for det de er tiltalt for.

Hvordan leser dere noe annet inn i innlegget mitt?

Ja, og det Kristoffer sier er også viktig. Jeg har en bekjent som har skrevet hovedoppgave om den stigmatiseringen disse forbryterne møter i forbindelse med legningen sin, og at det med stor sannsynlighet begås overgrep mot barn som kanskje kunne vært unngått om det hadde vært noe mindre tabu å snakke om legningen sin med fagfolk. For de fleste er terskelen for å søke hjelp skyhøy, og det er faktisk ikke slik at det å være pedofil også gjør deg til en overgriper og sadist. Det sitter mennesker der ute med denne legningen og sliter alene. De sliter fordi de vet, i motsetning til dem som forgriper seg, at det ville være galt å gjøre det de har lyst til å gjøre.

Er det Resaland sin oppgave?

Gammel 09-10-10, 15:20   #5
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristoffer, her.

Er det Resaland sin oppgave?

Ja, jeg kjenner henne godt. =)

Terry Pratchett
Gammel 09-10-10, 15:22   #6
Kristoffer
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Ja, jeg kjenner henne godt. =)

Ah, så kult! Den oppgaven endra meg til å ikke lenger stå i fare for å begå overgrep. Først og fremst fordi det ikke var noe hat i den, og fordi jeg kjente igjen tankemønsteret hun beskrev.

Gammel 09-10-10, 15:46   #7
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristoffer, her.

Ah, så kult! Den oppgaven endra meg til å ikke lenger stå i fare for å begå overgrep. Først og fremst fordi det ikke var noe hat i den, og fordi jeg kjente igjen tankemønsteret hun beskrev.

Hun sa til meg, i forbindelse med at jeg leste gjennom denne oppgaven for henne, at om hun kunne hjelpe bare én i hele sin karriere ville det være verdt alt. Hun vet vel alt at hun har hjulpet deg, men jeg skal sannelig poengtere det for henne uansett. =)

Terry Pratchett
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.