Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-07, 20:55   #16
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Straffeutmålingen for de NOKAS-dømte

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns i grunnen ikke at politimenn er mer verd enn oss andre jeg, da. Så straffen burde ikke være høyere enn om det var gamle fru Thorvaldsen som ble skutt.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg greier ikke helt å forstå det. Det har vært mye diskusjoner rundt Baneheia-saken her i det siste, og helt ærlig syns jeg at slike handlinger (voldtekt og overlagt drap) på små barn er mye verre enn at ranere skyter mot politiet.

Hm, kanskje du burde bestemme deg for hvem som er mest verdt? Sannheten er at det ikke er mulig å måle menneskeverd på den måten. Jeg reagerer sterkere hvis jeg leser om barnedrap, kontra drapet på en 78 år gammel mann, men det har mye med min livssituasjon å gjøre. Jeg bytter bare hode på det drepte barnet og mitt eget, og det går mye sterkere inn på meg enn gamle herr Olsen. Det betyr dog ikke at barnets liv er mer verdt.

Jeg har skrevet noe om dette tidligere, for det er en sak som opptar meg mye. Politiet har et risikofyllt yrke, men "noen" må også utføre disse pliktene. Poenget med at man automatisk skal få strengeste straff for å skade / drepe en offentlig tjenestemann er jo nettopp for å forsøke å gi de de beste arbeidsvilkår i forbindelse med sin yrkesutøvelse.

I forbindelse med grov voldsutøvelse, drapstrusler og drap av polititjenestemenn bør strafferammene utvides i forhold til det alminnelige straffenivået for å gi disse best mulig beskyttelse, særlig med tanke på å gjøre terskelen fra trusler til faktiske handlinger å høy som mulig. Det bør også være en naturlig konsekvens av at strafferammene for vold mot offentlige tjenestemenn er utvidet i forhold til voldskriminalitet for øvrig. Både forsettlige og overlagte drap på offentlige tjenestemenn bør derfor kunne straffes med fengsel på livstid.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.