|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Borte
|
Sv: Det jeg ser som problemet med Knausgård
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Det er da ingen som har sagt at slike bøker skal stoppes? Likevel så kan man vel ønske at folk lot være å skrive utleverende om andre mennesker. Det er masse som er ufint og lite ålreit som ikke skal reguleres av lovverk eller aktivt hindres.
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Nei, jeg skjønte vel at dere ikke mente bøkene skulle stoppes av lovverket. Det måtte jo bli forfatteren selv som måtte stoppet prosjektet, eller eventuelt noen av de involverte, for eksempel hans ekskone som fikk muligheten til å stoppe eller påvirke de delene av boken som handlet om henne.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Det er reaksjonen hans etterpå som får meg til å benevne ham som supermann - det ser ut til at det er sånn han føler seg. Uten at det ga seg utslag i noen pen behandling av jenta det var snakk om likevel. |
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Ok, nå forstår jeg bedre hvorfor vi har så forskjellig tilnærming til dette. Jeg syns ikke disse passasjene i boka er graverende utlevering i det hele tatt. Jeg kan heller aldri tenke meg at jeg selv ville brydd meg særlig om å lese hvordan noen opplevde det å ta på puppene mine for 20 år siden. At han som 14-15-åring behandlet ei jente dårlig blir for meg absurd å sette noe større spørsmålstegn ved.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Jeg har jo ikke lest det han har skrevet om sine voksne relasjoner. Men såvidt jeg forstår er deres hemmeligheter like hjerteløst utlevert. |
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Snu på det. Hadde han vært kvinne hadde han vært en modig feminist
|
|
|
#8 |
|
Mother of Dragons
|
Det vitner uansett om en holdning gjennom bøkene at han ikke har brukt spesielt med tid eller energi til å tenke seg hvordan det har vært for andre mennesker å oppleve å bli utlevert, og det gjenspeiles jo også at han er sentrum i sitt univers. Dette med konen og opplysningen om at hun var utro var ikke nødvendig i det hele tatt for fortellingen, han har bare gitt blanke i å bry seg om henne. Han er virkelig en møkkastøvel og jeg klarer virkelig ikke å fatte at det mølet som han skriver kan oppfattes som stor litteratur. Men nå uttaler jeg meg om skrivestil og det er subjektivt. Fett nok. Jeg synes det er uetisk å utlevere andre mennesker på den måten. Jeg har en indre avsky for å applaudere møkkafolk rett og slett, og det er den som kommer til syne her.
|
|
|
#9 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Det jeg ser som problemet med KnausgårdNoen sier det bedre enn andre. (Esme) |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|