Sv: Gi og ta energi
For meg er det helt feil å kategorisk kutte kontakten med alle som alltid tar energi fra meg. Jeg har også personer som jeg kjenner kan kreve mye av meg, selv om det ikke kunne falle meg inn å avskrive dem av den grunn. Andre har jeg valgt å holde på avstand.
Det er vanskelig å kort si hva som bidrar til det ene eller det andre, men det handler om både relasjon og situasjon. Hvem er dette? Hva betyr denne for meg? Hva betyr jeg for denne? Hvilke erfaringer bærer den andre på? Om omgangen med min venninne aldri blir den samme etter at hun mistet et barn (hypotetisk) og jeg drar nedtrykket og sliten fra møter med henne, år etter år, så er det en selvfølge å opprettholde kontakten med venninnen min. Om en annen venninne har store traumer fra barndommen eller av andre årsaker er dypt deprimert, så er jeg der for henne likevel. Samtidig har jeg kuttet kontakten med noen, der summen av hendelser i fortid og nåtid (inkludert enveis du-må-lytte-til-meg) gjorde at jeg sa stopp. Det var ikke et enkelt valg, men jeg tror det var riktig.
|