Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Åh, det var angående nesten alle minoriteter det, samer om du vil, muslimer, kristne, innvandrere, bønder, lærere etc. Man kan godt påpeke at ting er lite respektløse overfor en minoritet, men jeg kjenner at jeg blir trøtt på alle de som tar det ned til en personlig krenkelse. Om jeg blir diskriminert som kvinne så blir jeg personlig forbannet. Om noen gjør noe respektløst mot kvinner som gruppe så blir jeg ikke personlig krenket.
Og så er det forståelig, men likevel, reelt at de som tilhører minoriteter blir så møkkalei av diskriminering at de ikke alltid vet hva som er direkte vond intensjon og hva som er ubetenksomhet. Jeg har f.eks mange innvandrervenner. De opplever ofte reell diskriminering, men noen ganger blir de såre og sinte over ting som ikke er vondt ment. F.eks at naboen på andre siden av gangen i blokka ikke har vært innom og presentert seg. Det er ikke diskriminering. Og da kan det være greit å få innspill om at det kanskje ikke var vondt ment fra naboen sin side.
Og om dette stuntet: Vel, man har lov som same å bli sint, alle har sine følelser. Men det må være lov å si at man ikke åpenbart går med på at dette stuntet var vondt ment.
Jeg er med på notene, men i dette tilfellet skjønner jeg at det oppleves som en kollektiv fornærmelse og krenkelse. Sånn utenom denne episoden og lignende kan jeg være enig i at noen påberoper seg krenkelse for det meste.
Og som jeg har sagt, jeg tror heller ikke det var vondt ment, men jeg skjønner at bandet ble opprørt og trakk seg for spillejobben. Ser ikke for meg at de hadde særlig lyst til å spille for en gjeng fulle, samekledde kiwiansatte som liksom joiker og drar samevitser utover natta. Kan skjønne at de ikke føler seg særlig tatt på alvor eller at kiwifolkene har respekt for og forståelse for samenes historie.