Sv: Forby røyking hjemme
Det er nå faktisk sånn at de aller aller fleste lover vi har i Norge, er av typen "ting vi ikke kan kontrollere 100% hele tiden". Jeg kan ikke se for meg at det er noe vanskeligere å kontrollere om barn blir utsatt for passiv røyking i sitt hjem enn om de blir slått av foreldrene. Heller tror jeg sistnevnte er vanskeligere, da det er mange måter å bortforklare blåmerker på og man fint kan slå uten at det setter merker i det hele tatt, men stinker ungen og huset røyk er det jo svært få andre alternative grunner enn at noen har røykt der. Røyklukt oppstår ikke på andre måter, og det er helt umulig å røyke inne uten at det setter lukt.
Jeg mener at alle barn har krav på å vokse opp i et trygt miljø, og må man hver dag puste inn gift, er man ikke i et trygt miljø. Men så er jeg også ekstremt anti-røyk og synes det er hårreisende at noen i det hele tatt velger å røyke når de har barn, og har sagt i mange år allerede at ingen røykere får holde mitt barn. Jeg kan ikke fatte at noen røyker, og så etterpå klemmer og koser på barn, enten det er egne eller andres. Selv om man røyker ute, så stinker man og det setter seg i klærne, huden og håret uansett.
|