|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?For det første syns jeg de burde endre forslaget til at "voldelige foreldre" bør nektes samvær, ikke voldelige fedre. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Jeg syns ikke foreldre som banker opp den andre parten bør få ha samvær nei, hvertfall ikke helt automatisk.
Enig.
Hvis du leser teksten så sier de litt om nettopp det.
|
|
|
#4 |
|
Er frisk!
|
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?Har ikke lest artikkelen, men ja. Enkelt og greit. Banker du opp partneren din, bør du heller ikke få anledning til å banke opp barnet ditt. Ikke sikkert det skjer kanskje, men risikoen er i mine øyne for stor. Og hvordan skal man klare å samarbeide om barnets beste med en partner som tidligere har banket deg gul og blå? Og ikke minst stole på denne?
|
|
|
|
#5 |
|
Har diplom
Sv: Bør voldelige fedre nektes samvær med barn?
Ja, det står jo at faginstanser skal kobles inn, men jeg er likevel litt usikker på akkurat det. De har vel mer enn nok med det de driver med, så jeg er usikker på hvor nøye sånt blir sjekket? Jeg har ingen erfaring med sånne instanser, så det er ikke ment som noe angrep. Det hadde jo vært trist hvis noen ikke fikk se barna sine pga en vanskelig eks og grunnløse påstander om vold. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Er frisk!
|
Men enda tristere med alle de barna (har hatt mange elever med denne problematikken, ja) som må reise til voldelige fedre og går livredde rundt to ganger i uka. (Og ja, det har bare vært fedre i disse sakene. Men selvsagt må det samme gjelde voldelige mødre).
|
|
|
|
#7 |
|
Har diplom
Selvfølgelig. Men jeg syns ikke man kan stoppe samvær "just in case" av den grunn, det må være grundige undersøkelser. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Det synes jeg. Man stopper samværet "just in case". Deretter gjør man grundige undersøkelser for å sjekke om samværet skal fortsette. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Dette er et av de få stedene der jeg faktisk ikke mener at man trenger være uskyldig til det motsatte er bevist. Jeg synes det er viktigere at barn skjermes fra sine voldelige foreldre enn at alle foreldre får beholde retten til å se sine barn. Med det mener jeg at dersom det må være rettslig bevist at far eller mor er voldelig, som i "foreligger dom", så vil så mange barn måtte fortsette å ha samvær med sin voldelige forelder at jeg ikke synes det skal være nødvendig. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
Ja, akkurat det du skriver var mine tanker når jeg leste dette også. Det er tross alt ikke noe bedre med en voldelig mor enn en voldelig far, så det høres merkelig ut synest jeg. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Glamorøs
|
Hvis du leser tråden og artikkelen så ser du hvorfor det er formulert slik. Teofelia har et godt innlegg som tar for seg nettopp dette.
|
|
|
#12 |
|
Leser
|
Men det er et godt poeng OlleVia har, hvis man ikke skal bruke den metoden som er i bruk i dag (domstolene), så bør man beskrive hvordan det ellers skal gjøres og av hvem. Artikkelen sier i bunn og grunn bare at det systemet som er i dag ikke fungerer optimalt (og refererer blant annet til det 5 år gamle barnet som ble drept, som jo er et tragisk faktum og bevis på at det ikke er ok i dag.)
|
|
|
#13 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Ringskrømt
|
Er det DET du ble sittende igjen med etter å ha lest artikkelen?
|
|
|
#15 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Jeg leste det som Kristine la ut her og utrykket enighet om det. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Fjellpiper
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Sv: Bør voldelige foreldre nektes samvær med barn?
Foreldrene kan jo for eksempel få samvær under tilsyn. Eventuelt kan barnevernet ta en midlertidig avgjørelse på samvær hos enten far eller mor.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns fremdeles ikke det er en god løsning å ta et mulig traumatisert barn vekk fra omsorgspersonene sine, og ser heller ikke hvordan det skal gjennomføres. Det vil jo bli enormt kostbart. Midlertidig avgjørelse er vel det Teofelia snakker om i et tidligere innlegg også.
|
|
|
#19 |
|
Leser
|
Ser ikke du at det å ta en avgjørelse i forhold til hva som er sant uten å kjøre en grundig prosess, vil være ren synsing? Og at en grundig prosess vil ta tid? Hvordan mener du man (og hvem er man?) skal vite hva som er sant "på sparket"?
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Jo. Hvor i allverden mener du at jeg sier noe annet? Jeg sier ingen steder at man ikke skal ha en grundig prosess, men jeg kan da vitterlig synes at du kommer med dårlige forslag til hva man gjør med barnet under denne prosessen.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|