Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En liten oppfordring? (Blodgivning)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-10, 20:05   #11
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En liten oppfordring? (Blodgivning)

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Nå er jeg ikke på jobb, så får ikke sjekket 100 %, men mener det er bare de som har fått blodoverføring i Storbrittania 1980-96 som er utelukket. men ring blodbanken din og høre du!

Det er mange som tenker slik, men det stemmer egentlig ikke.

Du får sjekket om du har HIV, syfylis og Hepatitt B og C. I tillegg til Hb (blodprosent) og ferritin (jernlager). De to siste er "kjekt å vite". De første bør en faktisk ha greie på. Det er i grunnen ikke noe en plutselig får uten å ha vært i risikosituasjon. Er en bekymret for det bør en ikke melde seg som blodgiver, men gå til egen lege.

Det er mange myter ute og går angående hvem som kan og ikke kan gi blod. (røykere, cøliaki, lavt stoffskifte blant de tingene mange tror utelukker)

Noen ting har blitt strengere i det siste, men mange ting er mindre strengt. Så er du i tvil, ta en telefon til blodbanken din. (kan gjerne spørre meg om "enkle" spørsmål også, men noen ting må vurderes av lege.)

Men kjempefint alle som er og vil bli blodgivere (og de som har funnet ut at de ikke kan gi - flott at dere har forsøkt )!

Jeg fikk utvidet sjekk av blodet da jeg ble blodgiver. Det var fordi jeg hadde høy CRP eller senking som det het da. De utvidte blodprøvesvarene for å sjekke om det var en årsak til forhøyet CRP eller om det var bare slik "jeg var". Det viste seg at det var mitt naturlige nivå og intet galt. Jeg syns det var fint å få sjekket blodprosenten jevnlig den tiden jeg ga blod. Jeg hadde aldri hatt så høy blodprosent, men etter jeg begynte å gi blod økte blodprosenten hos meg.

Men hele helsa får en ikke sjekket såklart.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.