Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er snusbruk i barnehagen ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-10, 19:11   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er snusbruk i barnehagen ok?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

De har like mye rett til å både røyke, drikke og snuse som alle andre har.

I arbeidstiden?? Det er da ingen som mener man ikke kan røyke, snuse eller drikke på privaten.

Den beste rollemodellen i barnehagen silk jeg så det var en ung gutt i saggebukse, røykte, snuste og så nesten møkkete ut. Barna elsket han og han var et herlig menneske. Han var en super rollemodell for barna.

Men skjønner du ikke at han nettopp fordi han er så godt likt av dem har en ekstra påvirkning? De ser opp til ham og vil være som ham. Dette er elementært, altså - barn lærer og tar etter voksne. Jeg ønsker ikke at mitt barn skal vokse opp og starte å røyke eller snuse. Heldigvis er flere og flere barnehageledere bevisst eksempelets makt, og forbyr sine ansatte å røyke i arbeidstiden mens barna ser på.

Gammel 31-08-10, 19:15   #2
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

I arbeidstiden?? Det er da ingen som mener man ikke kan røyke, snuse eller drikke på privaten.

Men skjønner du ikke at han nettopp fordi han er så godt likt av dem har en ekstra påvirkning? De ser opp til ham og vil være som ham. Dette er elementært, altså - barn lærer og tar etter voksne. Jeg ønsker ikke at mitt barn skal vokse opp og starte å røyke eller snuse. Heldigvis er flere og flere barnehageledere bevisst eksempelets makt, og forbyr sine ansatte å røyke i arbeidstiden mens barna ser på.

Jeg er helt på linje med Venstre i at man IKKE skal lovregulere livet til folk, hverken på jobb eller i hjemmet Jeg synes det er "sykt" at ansatte i en barnehage ikke skal få røyke mens barn ser på mens andre folk rundt barn kan røyke akkurat hvor de vil, inkludert foreldre.

Gammel 31-08-10, 19:25   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt på linje med Venstre i at man IKKE skal lovregulere livet til folk, hverken på jobb eller i hjemmet Jeg synes det er "sykt" at ansatte i en barnehage ikke skal få røyke mens barn ser på mens andre folk rundt barn kan røyke akkurat hvor de vil, inkludert foreldre.

Jeg syns det er ganske sykt å lukke øynene for hvor mye makt det er i voksne rollemodeller. Og så er det nå engang sånn at man ikke trenger noe sertifikat eller intervju for å bli foreldre. Ansatte i skoler og barnehager ER rollemodeller, enten de vil eller ikke.

Gammel 31-08-10, 19:33   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det er ganske sykt å lukke øynene for hvor mye makt det er i voksne rollemodeller. Og så er det nå engang sånn at man ikke trenger noe sertifikat eller intervju for å bli foreldre. Ansatte i skoler og barnehager ER rollemodeller, enten de vil eller ikke.

Det selvfølgelig greit at det kreves vandelfri attest osv men noe moralpoliti for å sjekket at de er "perfekte" mennesker i tillegg blir bare for drøyt synes jeg. Tror ikke det hadde blitt igjen så mange av de heller for å si det slik om man drar dette for langt ...

Gammel 31-08-10, 19:37   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Jeg synes bare vi går for langt i vår streben etter det perfekte samfunn der vi skal skåne barna for absolutt alt, inkludert det å måtte se voksene røyker / snuser. Å pålegge / lage forbud til de som passer barna våre til ikke å røyke eller snuse i barns påsyn er faktisk ganske absurd synes jeg når jeg tenker meg om. Hadde jeg sett ansatte i barnehagen sitte bak en bil å røyke hadde jeg ikke ledd men grått tror jeg. Et slikt samfunn vil jeg faktisk ikke ha.

Gammel 31-08-10, 19:19   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Alle de gode sidene ved denne gutten gjør så til de grader opp for at han røyker og snuser, det blir helt ubetydelig. Skulle ikke falle meg inn å ville ha et samfunn der man forbyr folk fra å ta seg en røyk foran barn bare fordi vi alle på være perfekte rollemodeller.
Den rusen som tar mest liv er i landet er alkohol, hvis alle er så opptatt å være perfekte rollemodeller så foreslår jeg man begynner der.

Gammel 31-08-10, 20:01   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp. Elementært.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:05   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Selvfølgelig tar barn etter voksene men det betyr ikke at vi kan forby alt vi ikke liker. Jeg tror ikke samfunnet blir noe bedre av det, tvert om.

Gammel 31-08-10, 20:09   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig tar barn etter voksene men det betyr ikke at vi kan forby alt vi ikke liker. Jeg tror ikke samfunnet blir noe bedre av det, tvert om.

Men vi snakker ikke om å forby snus (selv om det er forbudt i flere land), men vi snakker om å droppe snusen når man jobber med barna.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:11   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men vi snakker ikke om å forby snus (selv om det er forbudt i flere land), men vi snakker om å droppe snusen når man jobber med barna.

Ja men jeg mente at jeg ikke ønsker et samfunn der det innføres forbud mot snus hvis man ønsker å jobbe med barn.

Gammel 31-08-10, 20:12   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja men jeg mente at jeg ikke ønsker et samfunn der det innføres forbud mot snus hvis man ønsker å jobbe med barn.

Trenger ikke være forbudt, så lenge de tar det i pausen.

Det er ikke forbudt å knaske sjokoalde dagen lang på jobb i barnehagen heller. Finnes ikke regler på det, men det er ganske innlysende at det ikke er ok liksom.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-10, 20:19   #12
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Men, altså. Det snakkes mye om rollemodeller. Men er det ingen som mener at noe rett og slett ikke passer seg i alle situasjoner på jobben? Er det greit at kelneren som tar i mot bestillingen din står og spiser en banan mens han gjør det? Er det greit at legen sender en sms under en konsultasjon? Er det greit at psykologen spiser en BigMac meny i en time? Passer det seg for en flyvertinne å rigge seg til med DS i et ledig flysete?Kan en sykepleier på en avdeling legge seg på sofaen i fellesstua når det er litt rolig?

Altså, noe hører ikke hjemme på jobb-arenaen, rett og slett. Uten at det trenger å handle om dårlige vs perfekte mennesker.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:39.