Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jentete og guttete

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-10, 19:27   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jentete og guttete

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Oh, yes. Da jeg fikk vite at vi venten en gutt fikk jeg høre at gutter er mye mer realle enn jenter. Jenter er mer intrigemakere osv.

Noe lignende har jeg hørt flere ganger av voksne gjennom barndommen. "Tre jenter kan ikke leke sammen", "gutter sloss og så er de venner igjen like etterpå." osv. Og da funderer jeg litt; Er det virkelig slik forskjell på jenter og gutters væremåte eller blir det en selvoppfyllende profeti? Får man høre mange nok ganger (og særlig av voksne- mødre, bestemødre) at jenter bare kan leke to og to, de opptrer i klikker, baksnakker osv så vil man jo til slutt tro at det skal være slik?

Jeg tror ikke alle er slik.
Men min oppfatning er likevel at det er litt mer sånn at det er tendens til at jenteklikker er mer normalt enn gutteklikker, iallefall i barnehagen synes jeg. Og at 3 jenter ofte går litt skjeis. Det MÅ ikke gjøre det, men jeg synes jevnt over at det skjer oftere hos jenter enn gutter.

Jeg synes også at en del jenter er mer typisk utestengende enn gutter, at de hvisker, tisker og fryser ut andre jenter. Mens guttene ofte er litt mer til akkurat slike ting. Men igjen. Det gjelder ikke alle. Men jeg ser at min jente sliter litt med akkurat dette. Hun omgås en del jenter som er veldig sånn tiskende og etablerer litt klikker, og der faller hun ut. Og jeg ser at hun synes det ofte er lettere å forholde seg til gutter enn jenter, fordi kanskje kommunikasjonen der er mer tydelig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:10.