Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-07, 21:59   #401
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort

Jeg har også lest at det er en mulig bivirkning.

Gammel 12-02-07, 22:07   #402
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron, Polyanna:
Jeg vet at det er en mulig bivirkning hvis man får klamydiabakterier opp i livmoren ved utførelsen, men jeg er så pirket at det mener jeg er en bivirkning av klamydia ikke av aborten. (Altså hvis man blir steril spiller jo det for så vidt ingen rolle.)

Her er det om klamydia og abort, her er plassen jeg hentet klippet fra.:
Kan jeg bli steril av abortinngrepet?

Normalt ikke. Før aborten utføres, må du gjennom en gynekologisk undersøkelse hvor man tar prøver fra livmorhalsen og urinrøret for å finne ut om du har Chlamydia-bakterien. Abortinngrepet sammen med denne bakterien fører ofte til egglederbetennelse som igjen kan føre til sterilitet. Derfor er det viktig at infeksjonsundersøkelser foretas før inngrepet. Er du smittet, får du behandling og partneren din blir også behandlet. Etter abortinngrepet, har du et åpent sår i livmoren. Dersom du de nærmeste dagene etter inngrepet, får smerter sammen med feber over 38 grader, kan dette bety betennelse. Da må du snarest envende deg til lege . Du bør også unngå samleie de første ukene etter inngrepet. Dermed reduserer du infeksjonsfaren selv.

Gammel 12-02-07, 22:08   #403
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Normalt ikke åpner for muligheten at det kan skje.

Gammel 12-02-07, 22:09   #404
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Kopiert fra Lommelegen:

Komplikasjoner
De aller fleste svangerskapsavbruddene i Norge er ukompliserte, og mindre enn 5% opplever komplikasjoner. Vanligst er vedvarende blødninger og smerter etter aborten fordi livmoren ikke er helt tømt. Dette behandles med utskrapning. Det kan også oppstå en betennelse i underlivet som må behandles med antibiotika. En svært uvanlig komplikasjon ved kirurgisk abort er at det går hull på livmorveggen under inngrepet. Det kan da være nødvendig med en operasjon. Behandlingstrengende blødning kan også forekomme, vanligst etter medisinsk abort. Det er svært uvanlig at abortinngrepet ikke avbryter svangerskapet.
Abortinngrep reduserer ikke sjansen for å bli gravid senere. Når man blir gravid neste gang og skal føde eller ta abort, er det ikke økt risiko for komplikasjoner hos kvinner som tidligere har tatt en vanlig abort.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 22:11   #405
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Normalt ikke åpner for muligheten at det kan skje.

Jeg sier ikke at man ikke kan bli steril etter en abort. Jeg klager bare på at jeg mener da at steriliteten ikke skyldes selve abortinngrepet, men komplikasjonene etter. :flisespikker:

Gammel 12-02-07, 22:11   #406
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sterilitet etter legale aborter er vel uansett småtteri i forhold til etter illegale aborter, btw...

Tar dette bort. Det var feil uansett.

Sist redigert av Polyanna : 12-02-07 kl 23:12.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 22:13   #407
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg sier ikke at man ikke kan bli steril etter en abort. Jeg klager bare på at jeg mener da at steriliteten ikke skyldes selve abortinngrepet, men komplikasjonene etter. :flisespikker:

Effekten er vel dog den samme, ikke?

Som sagt, som selvpiskingsøvelse er det meningsløst, men det kan vel være greit å vite for dem som står overfor valget?

Gammel 12-02-07, 22:13   #408
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Lovlig og trygg abort gir bedre helse

02.nov 2006 05:00
Av: Kristin Straumsheim Grønli, Journalist

Hver eneste time dør åtte kvinner på grunn av komplikasjoner etter utrygge aborter. Lovlig, trygg og lett tilgjengelig abort forbedrer kvinnehelsen raskt. Å få slutt på den stille pandemien av utrygge aborter er et påtrengende spørsmål om folkehelse og menneskerettigheter, heter det i en ny forskningsrapport.
Rundt 19-20 millioner aborter utføres hvert år av mennesker som ikke har de nødvendige ferdighetene, eller i et miljø som ikke oppfyller et minimum for medisinske standarder.
Nesten alle – 97 prosent – av de utrygge abortene skjer i utviklingsland.
Det rapporterer forskere i en artikkel i den siste utgaven av tidsskriftet The Lancet.
Åtte i timen
Omkring 68 000 kvinner dør hvert år på grunn av komplikasjoner etter utrygge aborter – det betyr åtte kvinner hver time.
Antallet utrygge aborter er høyest i de 82 landene hvor abort er forbudt. Legalisering av abort er nødvendig, men ikke tilstrekkelig for å eliminere de utrygge abortene, mener David Grimes ved University of North Carolina School of Medicine i USA.
Abort må bli trygt og tilgjengelig i tillegg. I rapporten setter han og kollegaene fokus på Sør-Afrika, hvor abort ble lovlig og tilgjengelig i 1997. Konsekvensen var at dødsfall relatert til abort gikk ned med 91 prosent fra 1994 og 2001.
- Kvinner har alltid tatt abort og vil alltid fortsette med det, uavhengig av gjeldende lover, religiøse forbud eller sosiale normer. Selv om den etiske debatten om abort vil fortsette, er folkehelsedataene klare: Tilgang til trygg, lovlig abort ved etterspørsel forbedrer helsen, konkluderer rapportens forfattere.
Referanse:
David A Grimes; Janie Benson; Susheela Singh; Mariana Romero; Bela Ganatra; Friday E Okonofua og Iqbal H Shah; Unsafe abortion: the preventable pandemic; The Lancet; 1. November 2006; The Lancet

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 22:16   #409
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Effekten er vel dog den samme, ikke?

Ja. Er man steril så er man steril. Jeg vil dog tro at hvis man vet grunnen til steriliteten vil det være enklere å berolige seg selv hvis man lurer på om en abort er grunnen til barnløshet? Det kan jo være verd noe det også.

Gammel 12-02-07, 22:18   #410
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Som sagt, som selvpiskingsøvelse er det meningsløst, men det kan vel være greit å vite for dem som står overfor valget?

Jeg vet ikke helt hva du mener med dette, men det er ikke så stor sannsynlighet for at man blir steril om man tar en abort. Den sannsynligheten er veldig liten.

Men selvsagt, det er greit at man opplyser til dem som står over for valget om dette.

Sist redigert av Mandarin : 12-02-07 kl 22:21. Årsak: la til siste setning.
Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 22:20   #411
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest det flere ganger, hørt gynekologer si det, og fastlegen min. Vet ikke om det kvalifiserer til "100%". Jeg aner heller ikke hvor vanlig det er.

Vil det gjelde utskrapninger også da? Har du hørt noe om det?

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 22:24   #412
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Beklager, nei.

Huff, jeg angrer på at jeg tok det opp. Det er et bittelitende ørlitende element i det hele. Som det Lykkeliten skriver så tragisk viser: Alternativet er mye verre.

Gammel 12-02-07, 22:37   #413
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du 100% sikker på et sterilitet er en mulig bivirkning av abort?

Et sidespor, men føler for å kommentere. Det er visse komplikasjoner ved selve utskrapningen som kan ødelegge kvinnens evne til å bære frem barn senere. Livmorhalsen kan bli skadet ved utblokkingen. Det er den komplikasjonen jeg kjenner til. Men har vel også lest at infeksjonsfare etter selve inngrepet kan medføre sterilitet. Som andre her har nevnt er det dog ikke stor sannsynlighet for at dette blir utfallet.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 22:53   #414
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ja.

Jeg hadde en missed abortion i uke 11, med utskrapning. Ble ikke gravid etterpå, og hsg-røntgen halvannet år senere viste mulige sammenvoksninger i livmoren. Legen sa det kunne være en sammenheng.

Heldigvis klarte de å løsne sammenvoksningene, og jeg ble gravid med verdens fineste jente.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.

Sist redigert av allium : 12-02-07 kl 23:02.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 23:02   #415
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sterilitet etter legale aborter er vel uansett småtteri i forhold til etter illegale aborter, btw...

Her er noe jeg fant:

Jeg skjønner ikke alt sammen, men tror at sammelagt betyr det at provosert abort medfører en økt risiko for senere spontanaborter og dødfødsler?

Det var det jeg fant i the Lancet i farten.

Nei. Det første avsnittet handler om at det etter aborter ikke alltid blir undersøk at det forelå reell graviditet, og ikke en sjelden krefttilstand i morkakevev som kjemisk kan oppføre seg som et svangerskap ("trophoblastic neoplasia" heter på norsk "Blæremola") - og hvordan denne tilstanden var forbundet med økt risiko under/etter inngrepet; de konkluderer med at alle abortprodukter må undersøkes.

Det andre avsnittet omhandler kvinner med blodlevringsdefekter (blodpropptendens) og at disse har økt risiko for dødfødsler og aborter, og forskning på bruk av blodfortynnende hos denne pasientgruppen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 23:04   #416
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ja.

Jeg hadde en missed abortion i uke 11, med utskrapning. Ble ikke gravid etterpå, og hsg-røntgen halvannet år senere viste mulige sammenvoksninger i livmoren. Legen sa det kunne være en sammenheng.

Heldigvis klarte de å løsne sammenvoksningene, og jeg ble gravid med verdens fineste jente.

Å så glad jeg ble (på dine vegne) når jeg så du hadde redigert her.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 08:55   #417
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg svarte "Ja til abort før 9. svangerskapsuke".

Jeg vet ikke fullt ut hva jeg mener. Men det gjorde et sterkt inntrykk når leger som har utført aborter fortalte, i en artikkel jeg leste for mange år siden, at en del fostre levde og ble liggende på en stålbenk for å dø en stille død. Da mener jeg at man dreper et lite menneske for en kvinnes frihet. Det har jeg litt vanskelig for å si er rett mot det barnet.

Ja, jeg vet at man da kan si at det er bedre enn at barnet får en dårlig oppvekst osv. Jeg vet ikke hva jeg mener, men jeg syns at det blir drap når fosteret er såpass stort.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 09:03   #418
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg vet ikke fullt ut hva jeg mener. Men det gjorde et sterkt inntrykk når leger som har utført aborter fortalte, i en artikkel jeg leste for mange år siden, at en del fostre levde og ble liggende på en stålbenk for å dø en stille død. Da mener jeg at man dreper et lite menneske for en kvinnes frihet. Det har jeg litt vanskelig for å si er rett mot det barnet.

I Norge er det ikke lov til å utføre aborter når man mener at barnet er levedyktige utenfor livmoren. Det er selvfølgelig et greit standpunkt du har, men i henhold til argumentasjonen din kan du like gjerne være for abort opp til uke 12, som til uke 9.

Opprinnelig lagt inn av Jessica

Jeg vet ikke hva jeg mener, men jeg syns at det blir drap når fosteret er såpass stort.

Jeg også mener at en abort går over til å bli et drap ettersom barnet vokser. De historene som er om "abort" i Kina feks er jo helt groteske. Der regnes det som abort bare barnet er inne i mors liv og "abort" kan utføres helt frem til fødsel. (Nå må man jo ta med at Kina har en helt spesielle historie i forhold til dette med antall barn og statlig inngripen.)

Men akkurat når det er abort og når det er drap er jeg usikker på. Jeg er i alle fall klar på at jeg mener det er drap når barnet er levedyktig utenfor moren, men den grensen tror jeg aldri kommer til å bli overtrådt i Norge.

Gammel 15-02-07, 09:20   #419
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

I Norge er det ikke lov til å utføre aborter når man mener at barnet er levedyktige utenfor livmoren. Det er selvfølgelig et greit standpunkt du har, men i henhold til argumentasjonen din kan du like gjerne være for abort opp til uke 12, som til uke 9.

Jeg også mener at en abort går over til å bli et drap ettersom barnet vokser. De historene som er om "abort" i Kina feks er jo helt groteske. Der regnes det som abort bare barnet er inne i mors liv og "abort" kan utføres helt frem til fødsel. (Nå må man jo ta med at Kina har en helt spesielle historie i forhold til dette med antall barn og statlig inngripen.)

Men akkurat når det er abort og når det er drap er jeg usikker på. Jeg er i alle fall klar på at jeg mener det er drap når barnet er levedyktig utenfor moren, men den grensen tror jeg aldri kommer til å bli overtrådt i Norge.

Et foster på 12 uker er så godt som ferdig utviklet. Men det kan ikke klare seg utenfor en livmor såklart. Derfor klarer jeg ikke helt å forsvare abort så sent som i 12. uke.

Artikkelen jeg leste var fra Norge og det var en lege i Norge som fortalte dette.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 09:28   #420
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Et foster på 12 uker er så godt som ferdig utviklet. Men det kan ikke klare seg utenfor en livmor såklart. Derfor klarer jeg ikke helt å forsvare abort så sent som i 12. uke.

Artikkelen jeg leste var fra Norge og det var en lege i Norge som fortalte dette.

I en annen diskusjon her inne kommer det fram at før uke 22 vil ikke barnet kunne overleve utenfor morens livmor pga lungene ikke er utviklet.
Så om de er "ferdige" utvendig, så er de altså ikke like "ferdig" innvendig ved 12 uker.

Emneord
klassiker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.