|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort? | |||
For |
![]() ![]() ![]() ![]() |
50 | 35,21% |
Mot uansett |
11 | 7,75% |
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte |
5 | 3,52% |
For så lenge det blir utført innen uke 12 |
65 | 45,77% |
For så lenge det blir utført innen uke 9 |
11 | 7,75% |
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#361 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Abort
Siden jeg er imot fri abort, så ja?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#362 |
Absolut ateist
|
Det har da ingenting med å respektere barnet og dets verdi å gjøre, men et forsøk på å komme med løsninger for å begrense aborter i et samfunn der folk tar altfor mange. At du ikke respekterer at man som motstander mot abort likevel ser at et samfunn ikke kan fungere uten dette tilbudet syns jeg er helt utrolig til deg å være.
![]() |
#363 |
Yes, we can!!
|
Forresten: I alt snakket om at jenter skal ha trygghet til å si Nei (til uønsket sex og sex uten prevensjon), så er det også verdt å huske at en ikke uvesentlig andel av aborter skjer etter press fra partneren og ikke etter jentas eget ønske. Det er utrolig trist.
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 12-02-07 kl 19:57. Årsak: Det skulle stå "aborter", ikke "prevensjon" |
![]() |
![]() |
![]() |
#364 |
Ringskrømt
|
Jepp, her er vi helt enige.
Jepp igjen. Jeg snakket nettopp med mannen om dette, og jeg synes det er litt befriende å diskutere abort på dette forumet. Jeg har for første gang (tror jeg) møtt på "forståelse" og respekt for mitt syn. I tidligere diskusjoner har jeg blitt uglesett, blant annet fordi jeg mener at voldtatte kvinner ikke bør ta abort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#365 |
Epikur
|
Jada, det skjer. Men det er også mange andre årsaker til ufrivillig barnløshet som man bør se på?
![]() |
#367 |
flisespikker
|
Det har noe med hvordan man argumenterer for ting å gjøre. Hvis man sier "Hva, uønsket gravid for tredje gang - nå har du vært så uansvarlig at nå får du jammen bare ha det så godt!", så er ikke det en argumentasjon jeg har særlig respekt for.
![]() |
#368 |
flisespikker
|
Du mener "en ikke uvesentlig andel av manglende prevensjon[sbruk]" eller noe slikt her, ja?
![]() |
#369 |
Fola Blakken
|
Det har overhodet ingenting med 'in' å gjøre. Grunnen til at det er lite adopsjoner internt i Norge er at vi har en fungerende abortlov, og at retten til biologiske foreldre er mye sterkere enn barnets retter på mange områder. De barna som havner i fosterhjem, som sikkert i mange tilfeller skulle fått en stabil adopsjonsfamilie, blir kasteballer i rettssystemet istedenfor.
![]() |
![]() |
#371 |
kamerat
|
![]() Sv: AbortEr det ikke et eller annet med at man rett og slett ikke får lov til å si fra seg barnet ved fødselen? At barnet automatisk havner hos fosterforeldre i sånne tilfeller, og ikke adopteres bort direkte? Dette er bare noe jeg vagt mener å ha hørt, så jeg vil gjerne opplyses i dette spørsmålet.
![]() |
#373 |
Epikur
|
Nolo har rett. Man får ikke adoptere bort barnet rett etter fødselen lenger, slik man kunne i hht den gamle barneloven. De biologiske båndene vektlegges svært sterkt, og dersom moren ikke vil ha eller er i stand til å ta seg av barnet, er det rett i beredskapshjem (gjerne etter at noen velmenende Iset'er, Sitroner og Skremmere har forsøkt å tvinge jentene til å teste ut det uønskede moderskapet, fordi det "sikkert kommer til å bli glad i barnet".)
![]() |
#374 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: AbortOg den loven burde forandres. Det burde være enklere å adoptere bort et barn og man burde også kunne delta i prosessen med å velge barnets nye foreldre.
![]() |
#375 |
godt brukt
|
På sidelinjen av alt her: |
![]() |
![]() |
![]() |
#376 |
Epikur
|
Jeg synes heller man skal opplyse mer om prevensjon og gjøre det lettere tilgjengelig. Sørge for at angrepiller er tilgjengelige og billige. Sørge for at kvinnen står helt fritt til å velge det hun ønsker. Legge til rette, slik at materielle/økonomiske/praktiske hensyn ikke skal være abortfremmende.
![]() |
#378 |
Epikur
|
Ikke tilgjengelig og billig nok. :Peker på abort-tallene:
![]() |
#379 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: AbortP-piller er gratis for de helt unge. Studenter har råd til en hundrings pr mnd. Billig nok.
![]() |
#380 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: AbortTviler på at det vil hjelpe å gjøre det mer tilgjengelig og billigere enn det faktisk allerede er (for det ER billig og tilgjengelig), når ungdom (og mange voksne) ikke gidder å bruke det. Jeg tror ikke det er der problemet ligger. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
klassiker |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|