|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Link? Ang. framovervendt bilstolNår det gjelder stol med 5-punktseler som er fremovervendt, så vil nakken til barnet få stor belastning pga barnets store hode. Hodet er stort i forhold til kroppen og musklene og skjelettet er ikke helt utviklet og tåler lite.
|
|
|
#2 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: Link? Ang. framovervendt bilstol
Den forstår jeg. Men er det ikke sånn at de fleste kollisjoner gir sideveis belastning? Hvordan er det med 3-punkts belte? Og hva med høyden på beltet som går opp i forhold til hvor det treffer? Tenker da sideveis, nakke o.s.v. Og om man bruker bilens belter til å feste bilstolen, vil disse oppta en del av kraften i bråstoppen. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ved sideveis kollisjon vil kanskje hele kroppen få et siderykk og belastningen fordeles. Men, det er mulig øverste del av stolen blir slengt innover? Tviler på at stolen sitter fast i belteføreren til diagonalen i en kraftig sidekollisjon. Intensjonen til setet er vel uansett å ta av for den verste støyten. De fleste stolene har side- og hodebeskyttelse.
|
|
|
#4 |
|
På (opp?)tur
|
Så på stoler nå nettopp, og en ting jeg da la merke til, var at de beltestolene jeg så, ikke har like bra sidebeskyttelse som bilstolen han har nå. Ikke for hodet i hvert fall. Kan du sånt? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
De ser tynnere ut på beltestolene enn på 5-punktstolene, ja. Men, hvordan det er i praksis, vet jeg ikke.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|