|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort? | |||
For |
![]() ![]() ![]() ![]() |
50 | 35,21% |
Mot uansett |
11 | 7,75% |
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte |
5 | 3,52% |
For så lenge det blir utført innen uke 12 |
65 | 45,77% |
For så lenge det blir utført innen uke 9 |
11 | 7,75% |
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#302 |
Epikur
|
![]() Sv: Abort
For meg er det langt mer uhyrlig at en kvinne ikke selv skal få bestemme når hun vil ha barn. Jeg ser på kvinner som fullverdige mennesker som skal få bestemme over seg selv.
![]() |
#303 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: AbortJeg er for retten til selvbestemt abort, fordi jeg kjenner historien, eller historiene som blant annet Mim refererer til. Om denne retten skal gjelde helt til uke 16 eller kun til uke 12, er jeg usikker på - kjenner ikke detaljene rundt dette forslaget godt nok. Det handler om retten til å bestemme over egen kropp og eget liv.
![]() |
#304 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 |
Epikur
|
![]() Sv: AbortJada, jada. Det er ingen tvil om at det er nær mirakuløst hvor velutviklede 16-ukergamle fostre er. Allikevel er det heller ingen tvil om hvor kjipt det er å bli gravid når man trodde man ikke skulle blitt det, med noen man ikke skulle blitt gravid med, når det ikke ikke ikke passer. Skal man tvinge folk til å få barn eller ta abort med strikkepinner, fordi fostre er tilsynelatende ganske velutviklede (men ikke levedyktige) når de er noen uker. Jeg synes disse Lennart Nilsson-hyllestene her viser utrolig lite empati med jenter som blir gravide uten ønske det.
![]() |
#306 |
Mother of Dragons
|
Her står det masse statistikk over alder, fylke, sivilstand etc.
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona. Sist redigert av Esme : 12-02-07 kl 11:20. Årsak: Slomsing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Mother of Dragons
|
Mye bra i innlegget ditt, men akkurat dette er jeg ikke enig i. Det er i mine øyne overformyndersk, litt sånn "De søte små kvinnene som ikke skjønner sitt eget beste".
![]() |
#308 |
Epikur
|
Dersom det hadde vært bedre økonomi i å kombinere studenttilværelse og barn, ville man også fått bukt med problemene som det å vente lenge med å få barn innebærer. Mye av den ufrivillige barnløsheten skyldes at man venter lenge med å få barn. Å få barn mens man lever på studielån og i tillegg ikke har mulighet til ha ekstrajobb, er økonomisk selvmord.
![]() |
#309 |
Yes, we can!!
|
Den ser jeg.
![]() |
#310 |
Yes, we can!!
|
Begge deler er kjipt. Det er det som gjør at dette er et vanskelig spørsmål.
![]() |
#311 |
kamerat
|
![]() Sv: AbortJeg tror helt sikkert det kunne senke abortratene om studentmødre fikk langt bedre støtteordninger enn i dag. Det finnes vel også en hel del andre gode grunner til å oppfordre til å få barn i studietida, så det er jeg helhjertet for.
![]() |
#312 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: AbortTror de ikke-vestlige bruker nesten like mye prevensjon som norske kvinner. I alle fall sier fødselstallene, at de gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
Yes, we can!!
|
I tillegg så er det ofte vanskelig for de som blir gravide i overgangsperioder: Mellom to utdannelser, på slutten av en utdanning, før de får jobb, osv. De faller ofte mellom to stoler.
![]() |
#314 |
kamerat
|
Jepp. Det er mye mer problematisk å bedre støtteordningene for disse gruppene. Men for studentene synes jeg nå det måtte være en grei sak.
![]() |
#315 |
Prettiest mess ever seen
|
Ikke? Det trodde jeg faktisk. Jeg trodde barnekullene til ikke-vestlige innvandrere var det som "reddet" fødselsraten i landet - og pensjonene våre. Men jeg er helt åpen for at jeg tar fullstendig feil.
![]() |
#316 |
Skrekkøgle
|
Ja, men da telles de barn de hadde med seg hit, også. Skjønner? |
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
Yes, we can!!
|
Enig.
![]() |
#318 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Aborthttp://www.ssb.no/ssp/utg/200604/07/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#319 |
Mother of Dragons
|
Nei, fødselsratene bygger på registrerte fødsler i Norge. Det er høyere fødselsrate blant ikke-vestlige kvinner, men de er så få i antall at de har liten innvirkning på fødselstallene totalt i Norge.
![]() |
#320 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: AbortOk, da sa hun fra SSB feil til oss, på seminaret jeg var på for en liten tid siden. Hun mente fødselstallene isolert, for innvandrere, er på nivå med norske, bortsett fra om man tar med alle barn, også de født utenfor Norge, fordi det da øker litt, spesielt for personer fra Asia, Afrika og Latin-Amerika. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
klassiker |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|