Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-07, 11:05   #301
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort

Jeg er helt på linje med Polyanna her.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 11:07   #302
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Her er jeg helt uenig med deg. Hvis ser på et foster som et fullverdig menneske, så er jo selvbestemt abort helt UHYRLIG!

For meg er det langt mer uhyrlig at en kvinne ikke selv skal få bestemme når hun vil ha barn. Jeg ser på kvinner som fullverdige mennesker som skal få bestemme over seg selv.

Jeg er enig i 10-12-ukers-grensen, ønsker at kondomene skal flomme over landet og at barn og unge skal gis språk og kunnskap om sex, samliv, overgrep, relasjoner og problemløsning.

Det skal ikke være noen liste over grunner, synes jeg. Man må få bestemme selv, ellers er det jo tilbake til nemndene. Og alle vet at nemndene er noe som opprettholdt klasseskiller. De ressurssterke og taleføre fikset det, de ressurssvake var en annen skål.

Gammel 12-02-07, 11:07   #303
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg er for retten til selvbestemt abort, fordi jeg kjenner historien, eller historiene som blant annet Mim refererer til. Om denne retten skal gjelde helt til uke 16 eller kun til uke 12, er jeg usikker på - kjenner ikke detaljene rundt dette forslaget godt nok. Det handler om retten til å bestemme over egen kropp og eget liv.

Det blir sagt at statistikken er skremmende, jeg har aldri sett denne statistikken - selv om jeg vet at den finnes. Og finnes det noen statistikk som viser hvem som tar abort? Alder, utdannelse, ressursbakgrunn, voldtekt, prevensjonsbruk, eller er det noe vi antar på bakgrunn av at vi kjenner en eller to og har hørt om fem gjennom venninner/sladder...

Dersom tallet på tenåringsaborter er for høyt, må vi jobbe med økt tilgang til prevensjon (aller helst kondom) og en massiv holdningsendring.

Henger meg på mams sin "kondom er kult kampanje".

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 11:09   #304
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen grunn til å ikke utvide grensen til 16 uker er av hensyn til kvinnen. Jeg tror utrolig mange, som enda ikke har planlagt barn eller fått barn, vet lite om hvor utviklet et foster på 16 uker er. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at den ordinære ultralyden i uke 16-18, der man tar bilder og henger på oppslagstavla hjemme, må bli utrolig belastende dersom man tidligere har abortert et foster i uke 16? Jeg er også temmelig sikker på at flere vil utsette denne vanskelige beslutningen dersom man KAN det. Med de medisinske og mentale belastningene det medfører.

:Skal prøve å lese tråden:

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 11:18   #305
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada, jada. Det er ingen tvil om at det er nær mirakuløst hvor velutviklede 16-ukergamle fostre er. Allikevel er det heller ingen tvil om hvor kjipt det er å bli gravid når man trodde man ikke skulle blitt det, med noen man ikke skulle blitt gravid med, når det ikke ikke ikke passer. Skal man tvinge folk til å få barn eller ta abort med strikkepinner, fordi fostre er tilsynelatende ganske velutviklede (men ikke levedyktige) når de er noen uker. Jeg synes disse Lennart Nilsson-hyllestene her viser utrolig lite empati med jenter som blir gravide uten ønske det.

Gammel 12-02-07, 11:19   #306
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Det blir sagt at statistikken er skremmende, jeg har aldri sett denne statistikken - selv om jeg vet at den finnes. Og finnes det noen statistikk som viser hvem som tar abort? Alder, utdannelse, ressursbakgrunn, voldtekt, prevensjonsbruk, eller er det noe vi antar på bakgrunn av at vi kjenner en eller to og har hørt om fem gjennom venninner/sladder...

Dersom tallet på tenåringsaborter er for høyt, må vi jobbe med økt tilgang til prevensjon (aller helst kondom) og en massiv holdningsendring.

Her står det masse statistikk over alder, fylke, sivilstand etc.
Statistisk sentralbyrå sine statistikker over svangerskapsavbrudd.

Det er ikke de klassiske "tenåringsgraviditetene som står for de fleste svangerskapsavbruddene, det er større hyppighet i alderen 20-24 og 25-29 år.

I tillegg er også ikke-vestlige kvinner overrepresentert, se Provosert abort blant kvinner med fremmedkulturell bakgrunn i Oslo

Man kan tenke seg at for kvinner i alderen 20-29 er bedre stønadsordninger det beste virkemiddelet for å hindre aborter. Hva som skal til for at ikke-vestlige kvinner skal få færre uønskede svangerskap har jeg liten formening om.

Sist redigert av Esme : 12-02-07 kl 11:20. Årsak: Slomsing.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 11:25   #307
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen grunn til å ikke utvide grensen til 16 uker er av hensyn til kvinnen.

Mye bra i innlegget ditt, men akkurat dette er jeg ikke enig i. Det er i mine øyne overformyndersk, litt sånn "De søte små kvinnene som ikke skjønner sitt eget beste".

Gammel 12-02-07, 11:31   #308
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Man kan tenke seg at for kvinner i alderen 20-29 er bedre stønadsordninger det beste virkemiddelet for å hindre aborter. Hva som skal til for at ikke-vestlige kvinner skal få færre uønskede svangerskap har jeg liten formening om.

Dersom det hadde vært bedre økonomi i å kombinere studenttilværelse og barn, ville man også fått bukt med problemene som det å vente lenge med å få barn innebærer. Mye av den ufrivillige barnløsheten skyldes at man venter lenge med å få barn. Å få barn mens man lever på studielån og i tillegg ikke har mulighet til ha ekstrajobb, er økonomisk selvmord.

Ikke vestlige kvinner bruker lite prevensjon, tror jeg. :er ikke helt sikker:

Gammel 12-02-07, 11:35   #309
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Mye bra i innlegget ditt, men akkurat dette er jeg ikke enig i. Det er i mine øyne overformyndersk, litt sånn "De søte små kvinnene som ikke skjønner sitt eget beste".

Den ser jeg.

Gammel 12-02-07, 11:35   #310
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jada, jada. Det er ingen tvil om at det er nær mirakuløst hvor velutviklede 16-ukergamle fostre er. Allikevel er det heller ingen tvil om hvor kjipt det er å bli gravid når man trodde man ikke skulle blitt det, med noen man ikke skulle blitt gravid med, når det ikke ikke ikke passer. Skal man tvinge folk til å få barn eller ta abort med strikkepinner, fordi fostre er tilsynelatende ganske velutviklede (men ikke levedyktige) når de er noen uker. Jeg synes disse Lennart Nilsson-hyllestene her viser utrolig lite empati med jenter som blir gravide uten ønske det.

Begge deler er kjipt. Det er det som gjør at dette er et vanskelig spørsmål.

Gammel 12-02-07, 11:35   #311
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror helt sikkert det kunne senke abortratene om studentmødre fikk langt bedre støtteordninger enn i dag. Det finnes vel også en hel del andre gode grunner til å oppfordre til å få barn i studietida, så det er jeg helhjertet for.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 11:36   #312
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror de ikke-vestlige bruker nesten like mye prevensjon som norske kvinner. I alle fall sier fødselstallene, at de gjør det.

Innvandrere får bare bittelitt flere barn enn norske kvinner, men det er ikke noe voldsomt høyere tall. Det er når man teller barn født i Norge, da, fordi en del har jo store barnekull med seg, når de kommer, men de føder ikke mange her i Norge, sånn gjennomsnittlig.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 11:39   #313
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg tror helt sikkert det kunne senke abortratene om studentmødre fikk langt bedre støtteordninger enn i dag. Det finnes vel også en hel del andre gode grunner til å oppfordre til å få barn i studietida, så det er jeg helhjertet for.

I tillegg så er det ofte vanskelig for de som blir gravide i overgangsperioder: Mellom to utdannelser, på slutten av en utdanning, før de får jobb, osv. De faller ofte mellom to stoler.

Men det er vanskelig å gjøre noe for denne gruppen uten å samtidig innføre et generelt "fødselsstipend" som gjelder alle fødende, og som ikke akkurat vil oppfordre til yrkesdeltagelse i barneproduksjonsalder.

Gammel 12-02-07, 11:42   #314
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er vanskelig å gjøre noe for denne gruppen uten å samtidig innføre et generelt "fødselsstipend" som gjelder alle fødende, og som ikke akkurat vil oppfordre til yrkesdeltagelse i barneproduksjonsalder.

Jepp. Det er mye mer problematisk å bedre støtteordningene for disse gruppene. Men for studentene synes jeg nå det måtte være en grei sak.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 11:42   #315
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Tror de ikke-vestlige bruker nesten like mye prevensjon som norske kvinner. I alle fall sier fødselstallene, at de gjør det.

Innvandrere får bare bittelitt flere barn enn norske kvinner, men det er ikke noe voldsomt høyere tall. Det er når man teller barn født i Norge, da, fordi en del har jo store barnekull med seg, når de kommer, men de føder ikke mange her i Norge, sånn gjennomsnittlig.

Ikke? Det trodde jeg faktisk. Jeg trodde barnekullene til ikke-vestlige innvandrere var det som "reddet" fødselsraten i landet - og pensjonene våre. Men jeg er helt åpen for at jeg tar fullstendig feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 11:45   #316
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ikke? Det trodde jeg faktisk. Jeg trodde barnekullene til ikke-vestlige innvandrere var det som "reddet" fødselsraten i landet - og pensjonene våre. Men jeg er helt åpen for at jeg tar fullstendig feil.

Ja, men da telles de barn de hadde med seg hit, også. Skjønner?

Gammel 12-02-07, 11:47   #317
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jepp. Det er mye mer problematisk å bedre støtteordningene for disse gruppene. Men for studentene synes jeg nå det måtte være en grei sak.

Enig.

Gammel 12-02-07, 11:48   #318
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

http://www.ssb.no/ssp/utg/200604/07/

Den tar litt opp dette med forskjellene mellom innvandrere og ser statistikken ut fra botid i Norge, bla. Man ser blandt annet at pakistanske andre-generasjons innvandrere har tilnærmet norsk fødselsmønster, bortsett fra at de får første barn noe tidligere enn norske par, det kan jo forklares med at de aller fleste er muslimer, og vil leve i ekteskap framfor samboerskap.

Jeg var på ett foredrag med ei fra SSB om dette, for ikke så veldig lenge siden.

Gammel 12-02-07, 11:53   #319
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Ja, men da telles de barn de hadde med seg hit, også. Skjønner?

Nei, fødselsratene bygger på registrerte fødsler i Norge. Det er høyere fødselsrate blant ikke-vestlige kvinner, men de er så få i antall at de har liten innvirkning på fødselstallene totalt i Norge.

http://www.ssb.no/emner/02/02/10/rapp_200025/

Gammel 12-02-07, 11:56   #320
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Ok, da sa hun fra SSB feil til oss, på seminaret jeg var på for en liten tid siden. Hun mente fødselstallene isolert, for innvandrere, er på nivå med norske, bortsett fra om man tar med alle barn, også de født utenfor Norge, fordi det da øker litt, spesielt for personer fra Asia, Afrika og Latin-Amerika.

Svar

Emneord
klassiker

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.