Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Ut fra egen erfaring så synes vel jeg at de siste gangene jeg har vært i kontakt med sykehus så er det like mange mannlige sykepleiere jeg har sett som kvinnelige altså. Selv kjenner jeg til fem sykepleiere når jeg teller raskt opp i hodet mitt - tre av disse er menn. 
Men anyways.
Problemet med denne debatten er følgende:
Jeg og en del andre sier at det er et problem for likestillingen vår på samfunnsnivå at det ender med at kvinner jobber deltid og er ute av stand til å forsørge seg. (Jepp, jeg har landet på at en kvinne som er i stand til å forsørge seg på å jobbe deltid fint kan gjøre dette uten at jeg evner å se et problem.)
Dermed føler mange seg personlig kritisert og vil forsvare sitt personlige valg.
Det er ingen tvil om at det finnes en hel haug familier der det er et helt riktig valg at kvinnen jobber deltid.
Problemet oppstår når det blir så vanlig at det blir en norm at kvinner jobber deltid. For det første innebærer dette ofte - ikke for Milfrid og ikke for minst tre andre i denne diskusjonen - men likevel svært ofte at mannen må jobbe mer enn fulltid. Dette går faktisk ut over barna.
Dernest blir altså ikke kvinner likestilt siden de ikke er selvstendige.
Til slutt blir det et problem for hele gruppen - altså alle kvinner - når en trend blir så vanlig at man etterhvert ser den som en norm. For eksempel vil det bli vanskelig å få satsning fra en arbeidsgiver om man er kvinne dersom alle arbeidsgivere vet at 90 % av alle kvinner slutter med det samme de får barn og ikke lenger bryr seg om jobben sin.
Men jeg tror at sålenge noen forsvarer sitt personlige valg og diskuterer på helt lokalt nivå mens andre snakker om samfunnspåvirkning så blir det en vrien sak å få enighet om.
|