|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Du misser poenget. Sakens kjerne er nemlig den at det er tradisjon å fremstille kvinnen som svakere, med nettopp hentydninger til det som blir sagt av Hyacint her. At vi har en eller annen spesiell mekanisme som gjør at vi takler stress dårligere. Jeg har studert kjønnsstudier tidligere, og lest ymse legers (mannlige) tanker rundt hvorfor kvinner ikke kunne jobbe, teoriene var mange, men konklusjonene var rimelig like: Man ville overbelaste det skjøre kvinnesinnet og den skjøre kvinnekroppen slik at det ikke ville være noe kvinnelighet igjen.
|
|
|
#2 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
En kjapp googling førte meg til en studie/presentasjon som bl.a. viser at kvinner er dobbelt så utsatt for depresjoner som menn. De var mest utsatt for de fleste andre psykiske lidelser også. Å påstå at det ikke er kjønnsforskjeller når det kommer til de enkelte lidelser har tidligere ført til at kvinners helse og lidelser ofte ikke er blitt tatt tilstrekkelig på alvor. Jeg syns det er uheldig å påstå at menn og kvinner er helt like, "plages" likt og har lik risiko. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Peker tilbake på link i mitt forrige innlegg. Kjønnsforskjeller i helse er veldokumentert. Årsakene er ikke klarlagt. Å hevde noe annet er å stikke hue i sanden. Man kan ønske at kjønnene var helt like men det er nå engang slik at vi er forskjellige.
|
|
|
#4 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Les linken, der står det endel om hvordan yrker, samlivsformer osv virker inn på kvinnehelsen. Men lite om årsaker fordi man vet så lite om årsakene. Man konstanterer at det er store forskjeller ,men lite forskning blir gjort på hvorfor.
Noe svar har jeg ikke, men jeg tror med all sannsynlighet at det er en kombinasjon. Jeg vil bare påpeke at jeg ALDRI har kalt kvinner generellt svake og det ville aldri falt meg inn.Jeg mener ikke at kvinner er svakere enn menn, men at vi er forskjellige fra menn er jeg ganske overbevisst om.
|
|
|
#5 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Det har jeg heller ikke sagt. At kvinner og menn er helt like altså. Eller at det ikke finnes forskjeller i sykdomsmønster hos kjønnene.
|
|
|
#6 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Dette er din tolkning av det om ble skrevet. Det er du som snakker om det svake kvinnesinnet her, ingen andre. Det at en mannshjerne og en kvinnehjerne muligens fungerer litt forskjellig har ikke noe med at den ene er svakere enn den andre. Jeg syns ikke denne synsingen din bidrar saklig til diskusjonen. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|