Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Men mange har jo rigide arbeidstider og/eller er alene om henting og levering, i tillegg til at ikke alle har barnehagen 5 minutter unna, eller jobben 10 minutter unna. Det er gode prinsipper som ligger bak argumentene, men det er så mange individuelle forskjeller at jeg syns det blir så usigelig fjollete å sette seg til doms over folk som ikke kan organisere livet sitt som du selv kan.
Men snille deg, jeg mente aldeles ikke åsette meg til doms over noen som helst. Jeg oppfattet det som spørsmålsstiller var i tvil om det var mulig å kombinere full stilling med korte dager i barnehage, og da var mitt svar at det absolutt ikke trenger å være en sammenheng mellom lange dager og fulltidsarbeidende foreldre. Gitt at man ikke har rigide arbeidstider eller er alene, så kan man ganske lett levere sent og hente tidlig. Har man rigid arbeidstid eller er alene om levering og henting, så blir dagene ofte lengre.
Det lå ingen fordømming i dette. Kun en orientering om at det ikke er en nødvendig sammenheng mellom foreldrenes stillingsprosent og barnas oppholdstid i barnehagen.
|