Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter
Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.
Jeg syns diskusjonen er veldig vanskelig, fordi den på begge sider er så preget av kulturell "vane". Våre argumenter mot omskjæring av gutter er like mye basert på kultur, som andres argumenter for.
Jeg er ikke enig i det, og mener at min motstand mot dette er rent rasjonell. (Hvis man ikke hevder at å argumentere rasjonelt er en kulturell ting da). Argumentene for rutinemessig omskjæring av barn er derimot kulturelle så lenge det ikke fins noen rasjonelle argumenter for å gjøre dette (jeg anser ikke kosmetiske eller seksuelle preferanser som rasjonelle når man gjør dette på barn).
jeg skulle ønske noen kunne sette helsemessige fordeler og ulemper ved omskjæring av gutter opp mot hverandre, i stedet for at begge sider bare avviser motstandernes argumenter for.
Aftenposten hadde for øvrig denne artikkelen om AIDS og omskjæring tidligere i år, og det er i og for seg ikke noe nytt.
Rutinemessig omskjæring av guttebarn har ingen helsemessige fordeler, men det her alltid en risiko for komplikasjoner. Påstandene om at dette begrenser sjansen for AIDS-smitte i det sørlige Afrika er ikke relevante selv om det skulle være riktig. (Jeg tror ikke det er riktig, og tror at metodene som er brukt i forskningen ikke holder mål.) Blant annet fordi:
- Omskjæring har naturligvis ikke betydning for om guttebarn får AIDS; det er bare seksuelt aktive menn det evt. kan ha betydning for.
- Vi bor ikke i det sørlige Afrika, og man har ikke funnet lignende resultater i USA.
Jeg syns Hattifnatten sier mye fornuftig, og jeg syns i allefall at skal det skje, så må det bli gjort av helsepersonell.
Det er jeg enig i, men syns at helsepersonell bare bør utføre dette på samtykkende voksne.
Ben "non consenting" Murphy
|