Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Jeg er til en viss grad enig på generelt grunnlag, imidlertid kjenner jeg godt til "problembarn" som kommer fra ressurssterke familier med alt som trengs av grenser og konsekvenser også. Noen barn "virker ikke", rett og slett. Ikke alle kan reddes, selv ikke av et barnevern med flust av penger. (Ikke at man ikke skal forsøke av den grunn).
Hva menes egentlig med ressurssterke familier? Jeg kommer fra en familie de fleste ville kalt ressurssterk. Foreldre med god utdannelse og jobb, ingen rusproblemer, villa, dyre ferier osv. Det ble stilt store krav til prestasjoner av meg og min bror i forhold til skole og utdanning, oppføre seg "ordentlig", sitte pent, være høflig mot andre, ikke bråke, ikke være sur osv. Vi følte vi aldri var gode nok for foreldrene våre. Nå skal det sies at min mor også kløp, lugget og slo meg, men det var det jo ingen utenfor husets fire vegger som visste om. På grunn av det har jeg slitt med lavt selvbilde og depresjoner siden tenårene. Var suicidal i en alder av 13. Jeg ble aldri narkoman, men kunne godt blitt det hadde jeg havnet i feil miljø. Poenget mitt er at det som regel alltid er svikt hos foreldrene når det går så galt for barna. Det som ser fint ut på overflaten er ikke nødvendigvis det.