|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutterDet gjøres med bedøvelse på private klinikker av typen Volvat.
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Jeg antar det.
|
|
|
#4 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Drøyt halvparten av amerikanske guttebarn blir omskåret i dag, og tallet har heldigivs vært på vei ned siden midten av 60-tallet da over 80 % ble omskåret.
Jeg kan ikke se noen særlig tungtveiende grunner til å forby omskjæring av samtykkende voksne, så det er ikke direkte relevant, men du er nok likevel ved kjernen av hvorfor så mange fortsatt begår disse overgrepene mot guttene sine; fedre vil nok typisk at sønnene deres skal bli mest mulig som dem selv.
Det kan diskuteres siden den opprinnelig grunnen til å begynne med dette tiltaket (i vesten på 1800-tallet altså, hva slags beveggrunner primitive ørkenfolk hadde vet jeg ikke) var å hindre masturbasjon. Det virker naturlgivis ikke, men det endrer den mekaniske responsen, det gir typisk behov for glidemiddel ved masturbasjon, og jeg mistenker ut fra det jeg har lest at det gjerne medfører mer hardhent masturbasjon, som kan gi problemer med seksuell respons når penis utsettes for mindre hardhendt behandling.
Det er naturligvis ingen som mener at man skal forby inngrepet ved medisinsk indikasjon. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|