Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn
Man kan sperre nummer, man kan GPS-tracke telefoner, man kan sperre for MMS, betalingstjenester og hvahardu. Alle de tjenesten dette produktet tilbyr finnes i forskjellige former på markedet. Tror en GPStracking koster et par kroner gangen. Som regel må du ha et betalende abonnemet for å få disse tjenestene, ikke kontantkort. Men det tipper jeg du også må ha med tjenesten nevnt i hovedinnlegget.
I ytterst få tilfeller, som Fluke, så forstår jeg behovet for å sperre et bestemt nummer. men det kan man få gjort. Eller sporing når barn ikke har språk.
Under vanlige omstendigheter synes jeg dette tipper over på paranoia stadiet. Så mange jeg kjenner med barn og mobil, eller via det profesjonelle, at jeg jobber i dette markedet, det er da virkelig ikke et problem at de blir oppringt og kontaktet av fremmede. Som det sprer seg som ild i tørt gress om en mann har henvent seg fra bil eller annet skummelt har skjedd, det er no way at alle disse barna holder tett om slike opprigninger. Innkomne og utgående samtaler kan jo også logges. Men det er ikke poenget. Jeg vil at barna mine skal bli mer og mer uavhengi av meg, en voksende tillit som bygges sten på sten. Jeg vet at den kommer til å bli brutt, de kommer sikkert også til å lure meg, som mange barn gjør med sine foreldre. Men hvis jeg bruker agentmetoder for å avsløre og komme til bunns i alt så tror jeg fort forholdet går i lås.
Og ja, barn blir borte, går til en venninne istedet for en annen, og glemmer å si ifra. Man leter og snakker med naboer, og tar det opp med den det gjelder når alt har ordnet seg. Er det en krise lik det at man skal GPS-spore dem? Eller hva slags kriser er det snakk om?
|