Sv: Når er man fattig?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg tror miljøet man bor i og mennesker man omgås også har mye å si for opplevelse av fattigdom og forventninger til hva man "må ha".
Jeg tror jeg hadde kjent mye større press på en del ting om jeg hadde bodd i hjembyen min i forhold til det jeg kjenner nå. Det virker som om fokuset på bolig, rett interiør, rette klær og slike ting er mye større enn det jeg kjenner her vi bor.
Forventningene til å kunne gå på kafé flere ganger i uka er også større om man bor på steder hvor dette er vanlig å gjøre. Sånt koster penger. *erfart*
Følelsen av å være fattig er ganske sterk dersom man bor på 50 kvm hvis alle vennene bor i eneboliger på 200 kvm og har hytte i tillegg.

Og jeg fikk litt følelsen av at denne damen bodde i et slik miljø, og ville at ungene skulle ha det som vennene hadde. Og jeg kan forstå tanken, men samtidig blir det veldig feil for meg at en tar slike valg, og så står fram i avisen og sier at staten bør trå til så jeg klarer å gi barna mine det samme som mennesker med to inntekter og høyere lønn klarer.
Velferdsstaten Norge ville gått rimelig fort på trynet om den skulle sørge for at alle hadde det slik som de på beste vestkan hadde det. Og Velferdsstaten Norge hadde gått rimelig fort på trynet om man ikke skulle tillate at noen hadde inntekter slik at de kunne bo på beste vestkant...