Sv: Hva mener du om merkeklær? (til barn)
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Hva er merkeklær? H&M, cubus- og lindexklær har også merker. Jacadi og diverse dyre franske merker har barna selv sjelden noe forhold til og det betyr sjelden noe motemessig. Me-mini, katvig, molo etc er andre litt dyrere merker for barn i en alder hvor de selv sjelden tenker over hva klærne koster. Nøstebarn er også definitivt et klesmerke som er på moten blant småbarnsforeldre. Wow for eksempel er et populært merke som slett ikke er dyrt.
Jeg antar at når man stiller spørsmål ved fenomenet merkeklær på denne måten, er det spesielt klær som koster litt mer enn det de har i de store kleskjedene som er poenget. Hvorfor skal man ikke kjøpe det? Jeg forstår at det kan forekomme motefenomener i barnepopulasjonen som skaper press og tydeliggjør forskjeller. Men samtidig, hvorfor skulle det være mer stuerent å kjøpe billige plagg laget av barnearbeidere i Kina? (Og det kan selvfølgelig være like ille hos en del dyre motemerker, men skal man først tenke fair trade, koster det mer enn det billigste).
Barn sammenligner hverandre på mange områder. Det er ferieturer, leker, sportsutstyr, foreldrenes jobb, ukepenger, hus, bil og klær. Og sikkert mye annet. Klærne er bare en del av dette, og jeg har ikke inntrykk av at det er blitt så mye verre siden jeg selv vokste opp. Jeg synes det er synd hvis det blir et voldsomt kjøpepress blant barn enten det gjelder klær eller andre trofeer, men jeg tror ikke at å unngå å kjøpe klær utenfor kjedebutikkene løser så mye i den sammenhengen. Jeg tror dette er holdninger som kommer mer eller mindre uavhengig av hva slags klær barna går i.
Veldig godt poeng. Jeg irriterer meg grønn over folk som sitter høyt oppe på sin hest og rakker ned på de som kjøper dyrt barnetøy produsert i Danmark, mens de selv mener det er mye bedre å kjøpe billig 3 pack på H&M som bruker bomull høstet av barnearbeidere i Kazakhastan.