Sv: Elendig hundeeier
Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.
Hvis du har en hund du vet det er stor fare for at angriper barn om de skulle komme i nærheten synes jeg det er riktig å avlive. En kan ikke alltid ha hundre prosent kontroll på at ingen kommer i nærheten. Jeg synes det høres vanvittig ut å ha en hund som har vist at den er aggressiv overfor mennesker.
Det er forskjell på å være aggressiv og usikker. Vi hadde en hund som ble aggressiv og uberegnelig da jeg var barn, hun ble sånn etter å ha blitt angrepet av en annen hund. Hun ble avlivet. De færreste hunder er aggressive - alle hunder kan bite.
Min hund er usikker på andres barn. Han har aldri bitt noen, men han har snappet etter en unge som trengte ham opp i et hjørne en gang. Hadde jeg trodd han gikk løs på unger uten videre hadde han vært død nå, men han gjør jo ikke det. Han fjerner seg fra situasjonen om han kan, han gir tydelige tegn både med lyd og kroppsholdning når han blir usikker, om dette ikke respekteres knurrer han, og om han fortsatt ikke får være i fred kan det altså skje at han snapper. Det er jobben min å passe på at han slipper å bli presset så langt noen gang igjen, og jeg tar ikke øynene fra ham om det skulle være barn i nærheten. Bør jeg avlive ham, synes du?