Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Å spille et instrument uten å kunne noter

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-10, 00:32   #1
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Å spille et instrument uten å kunne noter

Mens jeg er dritmisunnelig på folk som bare kan sette seg ned og spille uten å se så mye som ei note.

Du kommer neppe opp på et ekstremt høyt nivå uten noter. Men hva er målet? Klare et par popsanger på nachspiel, fikse julesangene for slekta og et par barnesanger for ungene? Da tror jeg du klarer deg helt fint uten noter.

Gammel 28-06-10, 02:02   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Mens jeg er dritmisunnelig på folk som bare kan sette seg ned og spille uten å se så mye som ei note.

Du kommer neppe opp på et ekstremt høyt nivå uten noter. Men hva er målet? Klare et par popsanger på nachspiel, fikse julesangene for slekta og et par barnesanger for ungene? Da tror jeg du klarer deg helt fint uten noter.

Nei nei. Jeg holder på å line up en back up karriere her. Skal bli litt som Alicia Keys tenkte jeg.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 09:35   #3
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er ein framifrå idé å lera seg noter, sjølv om ein strengt tala greier seg utan for det meste, slik det høyrest ut for din del. Brått kjem ein i ein situasjon kor nokon stablar eit noteark foran deg og spør om du kan spele dette? Og det kan vera greitt for eigen del og - kan låne noter/sangbøker på biblioteket og lera seg spela songar ein kanskje ikkje kunne frå før.

Notetrening er ei kvantitetsgreie - di oftare ein gjer det di fortare vert ein flink til det, men det finst ulike gradar av kor lett ein greier det, og der har forskning synt, har eg lete meg overtyda om, at folk med godt grep om matematikk og kjem lettare til det med notelesing - har visst noko å gjera med at relasjonen mellom notebiletet og musikken er reint matematisk. Det er ikkje dermed sagt at ein ikkje greier det om ein ikkje har "mattehovud" - ein må berre jobba litt meir.

Det er mange flinke musikarar som ikkje kan eit pip noter og andre att som ikkje greier spela noko som helst utan eit noteark foran seg. Å kunna båe deler er ein fin ting.

Gammel 28-06-10, 09:48   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Didjeridust, her.

at folk med godt grep om matematikk og kjem lettare til det med notelesing - har visst noko å gjera med at relasjonen mellom notebiletet og musikken er reint matematisk.

Hah - jeg bare visste det var en grunn til at jeg aldri kom lenger enn til å skjønne hva de ulike notene betyr!

:for jeg er ikke giddalaus, neeeida:

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:18.