Sv: Seksuelle lavalder 16 år (Aftenposten)
Opprinnelig lagt inn av Mams, her.
Synes artikelen tok opp endel punkter som var bra.
Ei jente som er f.eks 14 år og som har frivillig sex med en som er f.eks 17 år, så er det jo ganske sykt at etter norsk lov så kan gutten straffes.
(lurer forresten på om det hele tatt ville blitt en sak ut av det om gutten var 14, og jenta 17............)
Likte den nederlandske og islandske modellen, kanskje spesielt de islandske som i større grad også beskyttet de opp til 18 år. Selv om de hadde en seksull lavalder som er lavere en vår.
At barn som er under den seksuelle lavalder bør i større grad bli hørt i tilfeller hvor det faktisk blir en sak ut av det.
Har en nevø som kunne risikert å bli straffeforfulgt på dette grunnlag.
Han er fortsatt sammen med hun det gjelder og for snart 10 år siden fikk de det første barnet. Mamma'n (kjæresten hans) ble 16 år 4 mnd før barnet ble født.
Jeg er enig med deg. Det er visst noen her som tillegger meg meninger jeg ikke har. Men nok om dem.... De gidder ikke å lese helheten av det jeg skriver.
Jeg er helt enig i at det er viktig at de blir hørt når det kommer til et punkt der det blir sak av det. Samtidig så syns jeg den seksuelle lavalder bør være der den er, men man må bruke skjønn..... vanskelig dette 
|