|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#242 |
|
Quiet, please
|
Sv: Uforklarlige hendelser og prester
Det oppsummerer egentlig det hele ganske greit, hvis man legger til presten og de andre ansatte som evt. er med på dette.
|
|
|
#243 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tja, biskop Solveig Fiske i Hamar bispedømme synes visstnok at dette er helt innenfor hva kirken kan bedrive. Selve liturgien som denne prosten har benyttet er skrevet av en annen biskop og beregnet nettopp på slike "urolige hus". Så det så. |
|
|
|
|
|
#244 |
|
maler
|
Veldig synd, det er alltid interessant å høre hva du mener om ting.
|
|
|
#245 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Det kan så være, men til stede var det helt klart både skeptikere og ikke. Selv var jeg definitivt en skeptiker.
|
|
|
#246 |
|
Aktiv
![]() |
Men det må da vel være for å eventuelt avsløre en av de ansattes tryllekunster vi her snakker om? Det var jo det det dreide seg om i denne tråden da jeg svarte.
|
|
|
#247 |
|
Aktiv
![]() |
Nei, det var ikke hos et medium. Men det jo jo ingen grunn til at jeg skal gidde å fortelle deg dette. Du har allerede bestemt deg for at dette er en umulighet, og ville uansett ikke tro på det.
|
|
|
#248 |
|
Mother of Dragons
|
Seriøst, når du sier at du ikke fant en forklaring, så må man jo anta at du har lett etter en, og det må da gå an å fortelle hvordan du kom fram til en konklusjon. Om du landet på at dette var åndelig fordi opplevelsen var ny for deg, så underbygger du jo poenget mitt: Nemlig det at av alle de som sier at de ikke har funnet noen rasjonell forklaring, så har de så godt som aldri egentlig letet heller.
|
|
|
#249 |
|
Glamorøs
|
Merkelig. Først så påstår du at du vet at det ikke kan forklares vitenskapelig og utfordrer oss til å gjøre det, også vil du ikke fortelle detaljene rundt saken, eller hvordan du kan vite med sikkerhet at det ikke kan forklares. Du skjønner at det ikke fremstår som spesielt overbevisende?
|
|
|
#250 |
|
Aktiv
![]() |
Jeg underbygger ikke min konklusjon med at hendelsen var ny. Jeg underbygger den med at det som fant sted ikke kan forklares rasjonelt. Ikke fordi jeg mangler kunnskap, forståelse eller rasjonelt syn på tilværelsen, men rett og slett fordi dette ikke har noen vitenskaplig forklaring.
|
|
|
#251 |
|
Aktiv
![]() |
Jeg skjønner at dere ikke ser på det som overbevisende.
|
|
|
#252 |
|
Mother of Dragons
|
Hva mener du kan være mulige forklaringer, og når jeg mener mulige forklaringer så er det den listen man setter opp som forklaringer og som man da går nedover og stryker etterhvert som man finner de lite trolige. Jeg tenkte jeg skulle forklare litt mer nøye siden det virker så komplett vanskelig å få med seg.
|
|
|
#253 |
|
Glamorøs
|
Sv: Uforklarlige hendelser og presterDet er vel temmelig vanlig at mennesker med personlighetsforstyrrelser snakker med ulike stemmer. Det ville faktisk ikke falt meg inn at det var ånder, jeg ville trodd dama var schizofren.
|
|
|
#254 |
|
Bedreviter
|
Og hvem sier at ikke schizofrene også kan være hjemsøkt av ånder? Tsk, tsk, Glitter, du er sååå trangsynt, altså. |
|
|
|
|
|
#255 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Uforklarlige hendelser og presterSom sagt tidligere er det veldig vanskelig for utenforstående å forstå hvordan samfunnet på dene plassen er bygget opp.
|
|
|
#256 |
|
Mother of Dragons
|
Uansett så har jeg jo kommet med rasjonelle forklaringer, det er du som kjenner til det som mener de som jeg har kommet med er lite sannsynlige, men du kan faktisk ikke si at det er umulig. Og det at du da velger å mene at det er mer sannsynlig at det er en ånd enn at kvinnen har fått med seg andre dialekter er virkelig et livssynsspørsmål altså. Du kan ikke bruke dette eksemplet og si at det ikke finnes rasjonelle forklaringer, det er jo en ganske så standard medieforestilling. Grunnen til at det er mindre sannsynlig er at hun befinner seg i bushen og at man tenker at man ikke er så dyktig der.
|
|
|
#257 |
|
Passiv
|
Sv: Uforklarlige hendelser og presterMilde himmel. Jeg er med Esme. Jeg hadde vært imponert om damen hadde klinket til med norsk og Vinjedialekt. (Sogn er for enkelt.) |
|
|
|
#258 |
|
Aktiv
![]() |
Sv: Uforklarlige hendelser og presterSaken er den at jeg hadde faktisk ikke syntes det var noe mer eller mindre merkelig om hun hadde snakket en hvilken som helst norsk dialekt.
|
|
|
#259 |
|
Passiv
|
Sv: Uforklarlige hendelser og presterDu er altså så sikker? På at det ikke var en omstreifer innom med slik dialekt da hun var barn? Du har såpass kontroll på hele livet hennes? |
|
|
|
#260 |
|
Aktiv
![]() |
Ja, jeg er sikker. Vi snakker om et lite samfunn der alle kjenner alle. Alle er vokst opp på samme sted, har sovet under de samme trærne osv.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|