Sv: Streikerett?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
OK, nå blir du sikkert sur på meg igjen, men "trynetillegg" er lærerargument nr 1 både når det gjelder individuell avlønning og jobbintervju. Hvorfor? På seg selv kjenner man andre? Det er kanskje det du bruker overfor elevene dine? Hvorfor skulle du ellers gå ut i fra at det er "trynetillegg" det handler om hvis man belønner noen? Eller kanskje du er i mot karakterer i skolen også, det er jo sikkert bare trynetillegg det også?
.
Apropos: Nå synes jeg du er helt på tryne. Hvis du har klart å lese tråden gjennom all lærerforakten, har du sikkert sett nok av eksempler på at lokale tillegg ikke alltid har fungert så bra. Mye pga dårlig skoleledelse. Ang. jobbintervju, så har jeg ikke noen gang hørt en eneste lærer hevde at de ikke har fått en jobb pga trynetillegg. I en ansettelsesprosess er det rimelig klare kriterier å gå etter. Argumentet med at lærere gir karakterer ut fra trynet er like gammelt som skolen selv, og kommer ofte fra de som ikke får så gode karakterer. Lett å skylde på læreren da, eller hva, bina?
Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.
Jeg syns det er feil hvis min single lærerkollega tar på seg alskens ekstraoppgaver, og dermed får høyere personlig tillegg enn meg, som gjør jobben min med alle midler jeg har til rådighet, men ikke har mulighet til å sitte igjen på jobb hver eneste dag. Jeg syns ikke man skal bli straffet i arbeidslivet for å ha et helt vanlig liv utenom.
Vi kan godt være uenig om det, men det er nå en gang det jeg mener.
Her er jeg riv, ruskende uenig med deg. Klart en lærer som har mulighet og lyst til å ta på seg ekstra oppgaver og verv bør få ekstra betalt for det. Hvordan skal man ellers få noen til å yte noe ekstra? Jeg hadde ikke løftet et øyenbryn hvis min kollega fikk noen ekstra tusen i lønningsposen for å ta videreutdanning, eller for å lede skolekoret. Lønn ut fra elevenes resultater stiller jeg meg derimot mer tvilende til, siden disse slett ikke alltid henger sammen med lærerens innsats og engasjement.
[
|