Sv: Streikerett?
Jeg synes dette begynner å bli en litt dustete diskusjon. Ingeniører og lærere har vidt forskjellige jobber. Ingeniører synes de har en super lønnsfastsettelse lokalt (eller forresten har jeg en del venner som ikke synes det er så supert...) og lærerne synes de har en super lønnsfastsettelse sentralt. Jeg kan ikke uttale meg om ingeniørerens lønnsfastsettelse for det her jeg ingen erfaring med, men ingeniørene kan tydeligvis alt om lærernes jobb og vet mye bedre enn lærerne selv hva som vil motivere der.
Personlig: Jeg har hatt høye lokale lønnstillegg. Jeg byttet kommune og mistet dem. Jeg er ti ganger mer motivert nå enn jeg var i forrige kommune. Årsak: Her er det ressurser til å gjøre jobben skikkelig. Jeg står ikke lenger med 32 elever alene hvorav 2 ikke kunne bokstaver og tall (hadde aldri gått på skole da de kom inn i 7. klasse), 13 ikke kunne norsk og resten varierte fra det normalt svake til det ekstremt sterke. I den kommunen jeg jobber nå er det ressurser til å ha assistenter til de fleste elever som trenger det, vi er nok lærere på det enkelte trinn, osv. Jeg jobber like mye som jeg gjorde før, men nå føler jeg endelig at jeg får gjort jobben min. Det er motivasjon!!! Og for mennesker som i utgangspunktet velger å bli lærere, sykepleiere og førskolelærere (i vissheten om lønnsnivået i disse yrkene) tror jeg det er det å føle at man får gjort jobben sin som teller. Lønnstillegg vil aldri bli en viktig motivasjonsfaktor for meg. Enten får jeg aldri gjort jobben min skikkelig og blir etter hvert umotivert eller så får jeg gjort den skikkelig og er motivert. Og jeg vet mange som har det som meg.