Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-10, 10:32   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg er for at noe må gjøres i skolen, og synes faktisk Polyanna hadde noen gode ideer når det gjelder avlønning. Samtidig ser jeg også Alfa sitt poeng med hvor skummelt det er å gjøre arbeid i skolen til en konkurranse. Vi snakker tross alt ikke om å selge hus.

Og så sitter jeg og grubler på hvorfor de fleste dårlige og late mennesker har havnet i skolen? Hvorfor hører vi aldri om dårlige sykepleiere eller ingeniører? Og når skal man begynne med trynetillegg på sykehusene, eller barnehagene?

Dårlige ingeniører får ikke sitte med de mest krevende og spennende arbeidsoppgavene. Og heller ikke med de høyeste lønningene. De må kort og godt ha mindre krevende oppgaver som de kan mestre. Derfor hører du ikke så ofte om dem - de skadebegrenses. Ved at man kan bytte ut en som ikke virker med en som virker. Fordi man kan tilby gode nok vilkår til å få en som virker. Sånn i hovedregel da. Det er selvsagt feilplasserte tullinger til ingeniører her og der også.

Men ingeniører måles som regel på jobben vi gjør. Hele tiden. Vi må forsvare resultatene vi får.

Og angående det med at mannen er fornøyd og får god lønn, mens kvinnen er deppa og ikke får - enda hun gjorde mest.
Dette er ikke relatert til lærere men til person. På jobben min er jeg eneste kvinne blant mange menn og jeg tjener mest.

Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 10:35   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men ingeniører måles som regel på jobben vi gjør. Hele tiden. Vi må forsvare resultatene vi får.

Kva for resultatmål blir brukt i evalueringa av ein ingeniør då?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 10:52   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

En annen ting er at ja, det er vanlig med differensiert avlønning av ingeniører, også innefor den enkelte bedrift, men er det nødvendigvis riktig? jeg har en kompis som er dataingeniør og jobber i en diger privat bedrift og har veldig høy lønn med masse personlig tillegg for resultater og måloppnåelse. Men han er helt klar på at han (og en del andre i bedriften) har en enorm fordel av å ikke ha barn og familie, for han får muligheten til å si ja til en hel haug oppgaver de med barn og familie rett og slett må si nei til, og dermed har mye lettere for å fremstå som meget innsatsvillig og engasjert. Det syns ikke jeg er greit.

Gammel 04-06-10, 10:55   #4
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

En annen ting er at ja, det er vanlig med differensiert avlønning av ingeniører, også innefor den enkelte bedrift, men er det nødvendigvis riktig? jeg har en kompis som er dataingeniør og jobber i en diger privat bedrift og har veldig høy lønn med masse personlig tillegg for resultater og måloppnåelse. Men han er helt klar på at han (og en del andre i bedriften) har en enorm fordel av å ikke ha barn og familie, for han får muligheten til å si ja til en hel haug oppgaver de med barn og familie rett og slett må si nei til, og dermed har mye lettere for å fremstå som meget innsatsvillig og engasjert. Det syns ikke jeg er greit.

Javel, jeg kan ikke møte dette med annet enn at i min ingeniørbedrift så er det jeg som har barn og familie og som setter grenser og i det hele tatt - og som tjener mest.

Fordi det ikke kun er hvor mange timer man kan jobbe som betyr noe for lønn.

Jeg antar han snakker om total lønn inkludert overtid? Det sier seg selv at om man jobber mye overtid så blir det mer penger. Jeg snakker om grunnlønn.

Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:11   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Javel, jeg kan ikke møte dette med annet enn at i min ingeniørbedrift så er det jeg som har barn og familie og som setter grenser og i det hele tatt - og som tjener mest.

Fordi det ikke kun er hvor mange timer man kan jobbe som betyr noe for lønn.

Jeg antar han snakker om total lønn inkludert overtid? Det sier seg selv at om man jobber mye overtid så blir det mer penger. Jeg snakker om grunnlønn.

Klart det blir mer av lønna med mye overtid, men det det også sees godt på er bonus, i tillegg til utslag på grunnløn også.
Jeg mener ikke å påstå at det er sånn alle steder, selvsagt ikke, men det belyser noe av problemet med trynelønn, nemlig at man er temmelig prisgitt sjefens menneskesyn.

Sist redigert av Mrs. Longbottom : 04-06-10 kl 11:33.
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 10:53   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Kva for resultatmål blir brukt i evalueringa av ein ingeniør då?

Det blir vurdert om oppgaven som er tildelt er gjennomført, godt nok gjennomført, hvorfor ikke, hva kan være bedre osv. Man måles på tidsforbruk, nøyaktighet, kundetilfredshet, fortjeneste og etter et større regelverk av kvalitetssikring som jeg ikke kan i hodet - hos oss sitter det egne folk og gjør dette. Ikke fordi vi er så innmari rike, men fordi det lønner seg veldig for oss å følge med på slikt så vi ser at alle ressurser brukes optimalt.

Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:00   #7
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Det blir vurdert om oppgaven som er tildelt er gjennomført, godt nok gjennomført, hvorfor ikke, hva kan være bedre osv. Man måles på tidsforbruk, nøyaktighet, kundetilfredshet, fortjeneste og etter et større regelverk av kvalitetssikring som jeg ikke kan i hodet - hos oss sitter det egne folk og gjør dette. Ikke fordi vi er så innmari rike, men fordi det lønner seg veldig for oss å følge med på slikt så vi ser at alle ressurser brukes optimalt.

Hos oss er det ikke så enkelt. Jobber du i stor eller liten bedrift?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:09.