Sv: Streikerett?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Og så synes jeg det er greit om noen av dere prøver å se litt forbi nesetippen også. Det er en utrolig viktig ting UNIO streiker for i år. Hvis dere skal være negative til streiken, bør dere i det minste komme opp med andre måter å få til likelønn på. Eller er det ikke så viktig å få det til, fordi det ikke angår dere personlig? 
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Det spørs hva du legger i det å "streike for småting?" Jeg har ikke fått med meg så mange bagatellmessige streiker de siste årene. Jo, kanskje da de overbetalte oljearbeiderene med to års yrkesfagutdanning og en mill i årslønn streiket for et par år siden. Den så jeg ikke helt poenget med. :innrømmer:
Ellers kan du lese litt om UNIO her.
....også var det det med å se litt forbi sin egen nesetipp da, rine. Du synes f.eks. at oljearbeiderne ikke hadde grunn til å streike, mens UNIO har det, hvorfor det? Det virker på meg som om du bare ser på streikeretten som en rett man skal bruke til å få mer lønn. Oljearbeidere tjener godt ja, men de kan da vel ha andre grunner i avtaleverket sitt som gir grunnlag for konflikt/streik?
Jeg er ingen tilhenger av streik, og jeg synes jeg tjener ok, selv om jeg gjerne vil ha mer... Egentlig burde jeg vel ha både skifttillegg, helligdagstillegg, ubekvemstillegg m.m. men sånn er det ikke. Jeg burde ideellt sett ikke jobbet mer enn 8-9 timer pr.dag heller, sånn som de fleste andre, men jobber allikevel oppimot 16 timer pr.dag innimellom.Sånn er det bare...
Man kan alltid lete etter grunner til å streike - det er det jeg mener....men ingen skal komme å si at den ene grunnen er viktigere enn den andre, for man står seg selv nærmest... som sagt, det var det med den nesetippen.