Sv: Når får barna mobiltelefon?
Her i huset er det ingen som etterspør mobil. Derfor har jeg heller ikke tenkt at det var aktuelt så tidlig (de er åtte).
Vi gjør avtaler med barna våre.
Og vi verdsetter at både de og vi kan planlegge i noe tid i forveien.
I klassen deres her i utlandet er det 2. og 3. klassinger sammen. 2 av 25 barn har mobiltelefon.
For oss er det viktig at det foreligger et reelt behov dersom vi skal kjøpe telefoner til åtteåringene. Det gjør det ikke nå.
Når de fra høsten av (3. klasse) skal gå hjem fra skole i Norge noe før vi kommer hjem, tror jeg de klarer det uten å måtte ringe oss under veis. Hjemme har vi telefon de kan bruke om nødvendig.
Jeg oppfatter mobiltelfoner som et konstruert behov i mange tilfeller. Og jeg tror nok at det er vårt behov for å kontrollere barna våre mer enn barnas behov som er årsak til at mange barn får mobil veldig tidlig.
Noen familier sliter med å få endene til å møtes i utgangspunktet. Dersom "alle andre har" mobiltelefon, øker dette ytterligere presset på økonimoien deres.
Vi har økonomi til det, men det er jo greit at noen kan sympatisere med de som ikke har det også. Så kanskje de barna som ikke kan få telefon pga økonomi slipper å fortelle at det er dette som er grunnen dersom det er flere andre som heller ikke har.
|