Sv: Invitasjon til fest
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Synes du SMS er mer personlig, og mer passende til et formelt selskap, enn en FB-invitasjon? Hvorfor i all verden? Unnskyld, det var ikke meningen å høres kritisk ut, det var bare så pussig. En SMS (særlig en som åpenbart er sendt til mange) ser jeg (vanligvis) på som det aller mest uformelle og "slengt av gårde" av alle måter å invitere noen på. Kanskje mye fordi de er så korte og fordi det bare er tekst i dem; en mail eller FB-invitasjon kan jo ha bilder og forskjellig annet i seg.
Det jeg mente var vel egentlig:
Sitat:
men jeg foretrekker likevel å få en invitasjon i posten dersom det er et mer formelt selskap eller en sms om det er mer uformelt, det føles mer personlig på en måte.
Det går fort i svingene når man bare skriver innlegg under amming. Jeg veit ikke om presiseringen gjorde det mindre pussig?
Ja, sms er en uformell invitasjonsform. Jeg mente altså ikke å hevde noe annet! Grunnen til at jeg foretrekker sms framfor FB-invitasjoner har nok med tilgjengelighet å gjøre - jeg har tidligere opplevd å bli invitert til tilstelninger sånn i forbifarten, med beskjed om at detaljene fantes på Facebook. Når jeg da ikke hadde FB-profil og ikke ønsket å ha det, så fikk jeg altså aldri disse detaljene.
I dag har jeg FB-profil, men oppfatter fortsatt sms som langt mer personlig enn en FB-invitasjon. For tiden er jeg mye hjemme og sjekker FB oftere enn telefonen, men vanligvis er sms min arena. Jeg har med telefonen overalt, sms-er ser jeg stort sett så fort de kommer, eller i alle fall i løpet av dagen. Telefonnummeret mitt står ikke i katalogen, så de som har det har det stort sett fordi jeg ønsker at de skal ha det. Selv om en sms er "massepublisert" oppfatter jeg den som mer personlig fordi den er sendt til mitt telefonnummer og når meg der jeg er.
En FB-invitasjon blir litt som om jeg skulle hatt hytte på et hyttefelt, naboen ønsket å invitere til grillfest og så leverte ut invitasjoner til hver hytte i stedet for å sende dem i posten. Sikkert fint for ham og de naboene som bruker hytta hver uke - ikke så fint for dem som bare bruker hytta fire ganger i året. Hvis man vil be noen, så prøver man vel å nå dem der de er?
Ingen skade skjedd om man får en egen påminnelse fordi man ikke har svart på den første invitasjonen - de gangene det har skjedd meg har beskjeden imidlertid kommet så sent at jeg har tenkt at vedkommende ikke syntes det var så nøye om jeg kom eller ikke.