Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.
Jenta veier/veide forresten 122 kg, det er ganske mye mer enn 100 da du er 12 år.
122 kg er mye, ja, ingen tvil om det.
Jeg er i stor grad enig med Miss Norways innlegg over her. Men en liten ting er jeg ikke uten videre enig i. Vi kan ikke si at foreldrene ikke har brydd seg eller ikke har forsøkt. Det er slett ikke sikkert at foreldrene har neglisjert problemet.
Men problemet er innfløkt, og selv om foreldrene har prøvd å hjelpe jenta (noe vi i denne saken ikke vet konkret om de har) så er det ikke garantert at de lykkes.
Kan hende havner jenta i fosterhjem eller på institusjon, og kan hende legger hun på seg enda mer og i tillegg ender med en dyp depresjon og rusmisbruk. Man kan likevel ikke hevde at fosterhjemmet, institusjonen eller barnevernet har gjort seg skyld i omsorgssvikt.
For å komme med en personlig betraktning: en venninne jeg gikk på barneskolen sammen med begynte å legge på seg. Hun var vel alltid lubben, men alle omskrev det til valpefett, kraftig benbygning og sånt. Men sånn ca i puberteten (10-11 år) begynte hun å legge seg ut. Jeg VET i akkurat hennes tilfelle at foreldrene prøvde. De tok kontakt med helsevesenet, de fikk henne på et "slankekurs", de fulgte opp så godt de kunne med sunt kosthold og innstramming av godteri.
Men en 11-12-13-åring lar seg ikke "lure". Hun brukte lommepengene til boller og godteri. Hun gikk i kjøleskapet om natta. Hun lurte seg unna fysisk aktivitet, f.eks. fant hun "påskudd" av typen "vrikket ankelen" når vi skulle på skogstur, osv. Jo mer foreldrene fokuserte - jo mer spiste hun i smug. Foreldrene skjønte ikke hvorfor hun la på seg. Men jeg, som var hennes beste venninne, og som mer enn en gang gikk i butikken eller på bakeriet og kjøpte godsaker for henne (for hun var redd for å bli oppdaget eller at noen skulle sladre til foreldrene) visste jo godt at hun spiste mer enn hun burde. Hun visste det hun også. Likevel syntes vi den gangen at foreldrene var urimelige og strenge og dumme.
12-åringer kan ikke overvåkes 24 timer i døgnet, og i det øyeblikket man lager restriksjoner vil 12-åringen ofte forsøke å sno seg unna. Så ja, jenta som veier 122 kilo trenger HJELP! Faglig hjelp, kanskje medisiner. Og kanskje til og med omsorgsovertagelse. Men man må aldri glemme at jenta er et selvstendig individ, og hun må SES og HØRES og tas vare på, hele henne, ikke bare den alt for store kroppen. Og det er ikke sikkert at foreldrene er skyld i omsorgssvikt.
|