Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Går alt til helvete?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-10, 18:23   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Går alt til helvete?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Nå sitter jo oljepengene våre i utenlandske selskaper og statsobligasjoner da, så det spørs hvor mye oljeformue vi har å skryte av om alle andre går til helvete. Så akkurat det synes jeg ikke er noen hvilepute.

Nei, utfordringen blir å forutse de økonomiske nedturene og selge seg ut i forknt av disse (eller raskest mulig hvis ikke), og så kjøpe seg inn igjen mens verdensøkonomien ligger nede for telling.

Noen som har oversikt over hvilke land faktisk går med overskudd og/eller er i stand til å takle gjelden sin? Et par arabiske oljenasjoner, sikkert, men er det andre steder det egentlig står bra til?

Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 19:35   #2
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drammeprinsen, her.

Noen som har oversikt over hvilke land faktisk går med overskudd og/eller er i stand til å takle gjelden sin? Et par arabiske oljenasjoner, sikkert, men er det andre steder det egentlig står bra til?

Her er i alle fall en oversikt over de med veldig stor gjeld:

http://www.huffingtonpost.com/2009/1..._n_374458.html

Gammel 14-05-10, 19:43   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 14-05-10, 22:31   #4
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, utfordringen blir å forutse de økonomiske nedturene og selge seg ut i forknt av disse (eller raskest mulig hvis ikke), og så kjøpe seg inn igjen mens verdensøkonomien ligger nede for telling.

Du har ikke mye tro på effisiente markeder, skjønner jeg? Joda, altså, man kan alltids håpe å vinne på spekulasjon. Men egentlig tror jeg det er utopi å klare å forvalte 2500 milliarder kroner på en god måte ved å profitere på andres skakkjørte økonomi. Og hvis alt går til helvete, hvor skal vi putte pengene i mellomtiden? Da amerikanske børser krakket gikk avkastningen vår også ned. Og å forutse hvilke andre selskaper og stater som får trøbbel når en så stor økonomi krakker er vanskelig, så sammenvevde vi nå har blitt.

Men jeg tror ikke verden går til helvete jeg da. Happy schnappy!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 18:54   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Du har ikke mye tro på effisiente markeder, skjønner jeg? Joda, altså, man kan alltids håpe å vinne på spekulasjon. Men egentlig tror jeg det er utopi å klare å forvalte 2500 milliarder kroner på en god måte ved å profitere på andres skakkjørte økonomi. Og hvis alt går til helvete, hvor skal vi putte pengene i mellomtiden? Da amerikanske børser krakket gikk avkastningen vår også ned. Og å forutse hvilke andre selskaper og stater som får trøbbel når en så stor økonomi krakker er vanskelig, så sammenvevde vi nå har blitt.

Men jeg tror ikke verden går til helvete jeg da. Happy schnappy!

Effisiente markeder forutsetter rasjonelle beslutningstakere. Og mennesket er langt fra å være et rasjonelt vesen. Leste nylig en artikkel (husker desverre ikke hvor) som viste hvordan meklere på Wall Street stadig tar høyere og høyere risiko når alt går bra. Dette, samt andre faktorer, tror jeg på sikt vil gjøre at økonomien vil kræsje med mer eller mindre jevne mellomrom, slik den har gjort hittil.

Artikkelen tok i utgangspunktet for seg forskjellen mellom mannlige og kvinnelige meklere, og viste at menn raskere ser seg blinde på egen suksess og dermed begynner å opptre mindre rasjonelt raskere enn kvinner. Litt stikk i strid med den utbredte oppfatningen at kvinner er mer emosjonelle enn menn ... :-)

Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 18:56   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Effisiente markeder forutsetter rasjonelle beslutningstakere. Og mennesket er langt fra å være et rasjonelt vesen.

En venninne av meg påstår at psykiatere er bedre til å forutsi økonomi enn økonomer. Nå kan det ha litt å gjøre med at hun er psykiater selv, men jeg tror du har rett.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 19:33   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

En venninne av meg påstår at psykiatere er bedre til å forutsi økonomi enn økonomer. Nå kan det ha litt å gjøre med at hun er psykiater selv, men jeg tror du har rett.

Det er en åpenbar mulighet, hvis man tar utgangspunkt i at mennesker i hovedsak opptrer utfra emosjonell motivasjon i stedet for rasjonell motivasjon. Og det tror jeg er tilfelle.

Etter en håndfull år på BI har du blitt proppet full av ganske mye økonomisk teori. Det som er morsomt er å se i ettertid hvor få av disse teoriene som faktisk holder vann. Evt. er det litt trist, fordi man har brukt så mye tid, krefter og penger på å lære seg såpass mange ting som egentlig ikke stemmer.

Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:00.