Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
Sitat:
Finland gjør det bra fordi de gjør som Norge på femtitallet og plukker ut alle trøbbelelevene og sender dem vekk. .
Det er riktig. Mener du at det ikke burde eksistert atferdsskoler? 
Sitat:
Finland scorer ikke så godt på trivsel, samarbeid og kommunikasjon, og dette er faktisk veldig viktig. Det å ha det bra i løpet av en lang skoledag er alfa og omega, for barnets selvfølelse, mulighet til læring og samarbeid og respekt er viktige verdier å ha med seg videre.
Det er også riktig, men de scorer ikke dårlig på det heller. Norg scorer langt dårligere på fagkunnskapene enn Finland gjør på trivsel og samarbeid. Hvis jeg måtte velge mellom å trives kjempegodt alltid på skolen og å faktisk lære noe, er det ikke tvil om hva jeg ville valgt.
Sitat:
Floksa: veldig mange barn utsettes for omsorgssvikt i heimen, og det gir SELVSAGT innvirkning på skolearbeidet. Hvis du blir voldtatt av stefaren din hver kveld, er det ikke sikkert det går så bra på skolen. 
Jeg vet at den var til Floksa, men jeg tror diskusjonen hadde vært mer fruktbar om vi hadde forholdt seg til de egentlige grunnene til at norske elever gjør det dårlig. Delen som har så dårlige hjemmeforhold som du beskriver er ikke stor nok til å gjøre veldig store utslag på skoletestene.
Og så forsvant det jeg quotet fra apan og Claire. Men jeg er helt enig. 
|