Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Det høres jo virkelig it som om det skjer positive ting 
Jeg har bare andreklassing, så egen erfaringen herifra er liten, men slik han følges opp via skolen kan jeg ikke skjønne at noen skal kunne nå 9 klasse der uten å ha leseforståelse. De fokuserer mye på det, at de ikke bare skal kunne lese mekasnisk, men også forstå det de leser. Foreldrene er også instruert i hvordan vi skal lese lekser med dem og må signere på at leseleksa er gjort. 
Jeg har en klasse hvor jeg faktisk kan forstå at noen ikke blir flinke nok lesere... Enda så mye jeg jobber med det. Noe går på språkforståelse (to-språklige elever), noe går på manglende oppfølging hjemmefra (jeg får ikke datteren min til å gjøre lekser. Hun vil bare se på tv. Hva om du skrur av tv'en da? Nei, da bare skrur hun den på igjen.... Kanskje du kan sette deg foran tv'en?), noe går på forferdelige hjemmeforhold, noe er spesialundervisning og noe er i grenseland til lese- og skrivevansker (klarer ikke helt å finne ut av det, men tiltak er igangsatt) og ikke minst de som er for "kule" til å følge med på skolen...
|