Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-10, 08:51   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese

Finland gjør det bra fordi de gjør som Norge på femtitallet og plukker ut alle trøbbelelevene og sender dem vekk. Og så gjør de en del veldig gode ting og har stort fokus på tidlig innsats og ønsker elevene ferdig evaluert og kartlagt innen de første årene for å kunne sette inn ressursene tidlig.

Finland scorer ikke så godt på trivsel, samarbeid og kommunikasjon, og dette er faktisk veldig viktig. Det å ha det bra i løpet av en lang skoledag er alfa og omega, for barnets selvfølelse, mulighet til læring og samarbeid og respekt er viktige verdier å ha med seg videre.

Floksa: veldig mange barn utsettes for omsorgssvikt i heimen, og det gir SELVSAGT innvirkning på skolearbeidet. Hvis du blir voldtatt av stefaren din hver kveld, er det ikke sikkert det går så bra på skolen.

Gammel 13-05-10, 12:51   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Floksa: veldig mange barn utsettes for omsorgssvikt i heimen, og det gir SELVSAGT innvirkning på skolearbeidet. Hvis du blir voldtatt av stefaren din hver kveld, er det ikke sikkert det går så bra på skolen.

Hvorfor er du så sint?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 14:44   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Finland gjør det bra fordi de gjør som Norge på femtitallet og plukker ut alle trøbbelelevene og sender dem vekk. .

Det er riktig. Mener du at det ikke burde eksistert atferdsskoler?

Sitat:

Finland scorer ikke så godt på trivsel, samarbeid og kommunikasjon, og dette er faktisk veldig viktig. Det å ha det bra i løpet av en lang skoledag er alfa og omega, for barnets selvfølelse, mulighet til læring og samarbeid og respekt er viktige verdier å ha med seg videre.

Det er også riktig, men de scorer ikke dårlig på det heller. Norg scorer langt dårligere på fagkunnskapene enn Finland gjør på trivsel og samarbeid. Hvis jeg måtte velge mellom å trives kjempegodt alltid på skolen og å faktisk lære noe, er det ikke tvil om hva jeg ville valgt.

Sitat:

Jeg vet at den var til Floksa, men jeg tror diskusjonen hadde vært mer fruktbar om vi hadde forholdt seg til de egentlige grunnene til at norske elever gjør det dårlig. Delen som har så dårlige hjemmeforhold som du beskriver er ikke stor nok til å gjøre veldig store utslag på skoletestene.

Og så forsvant det jeg quotet fra apan og Claire. Men jeg er helt enig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 17:21   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Finland gjør det bra fordi de gjør som Norge på femtitallet og plukker ut alle trøbbelelevene og sender dem vekk. Og så gjør de en del veldig gode ting og har stort fokus på tidlig innsats og ønsker elevene ferdig evaluert og kartlagt innen de første årene for å kunne sette inn ressursene tidlig.

Jeg begriper ikke hvorfor du hele tiden drar inn voldtekt og mishandling av barn som argument for at barn ikke gjør det bra på skolen. Tror du virkelig at det er hovedårsaken til at barn ikke fikser skolen? Jeg sier ikke at det ikke er tilfelle at barn blir mishandlet og voldtatt, men er veldig enig med Rine i at diskusjonen hadde vært mer fruktbar om man hadde diskutert de mer generelle grunnene til at barn ikke gjør det bra på skolen. For å si det sånn - jeg kjenner mange med barn som ikke fikser skolen, men felles for dem alle er at de har oppegående foreldre, som kjemper for at barna skal få en bedre skolehverdag. Og jeg tror ikke de bedriver voldtekt av ungene, sånn på si, slik at det er helt tydelig at det ikke bare er det som er problemet med norsk skole.

Ellers er jeg selvfølgelig enig i at det å ha det bra i løpet av en lang skoledag er viktig, og at trivsel, samarbeid og kommunikasjon er veldig, veldig viktig. Som sagt, min eldstemann trivdes ikke på skolen i Norge. Samarbeidet og kommunikasjonen var ikke-eksistrende.

Nå går hun på en skole, som kanskje er bygget en del etter den finske modellen (eller motsatt?), og trives uendelig mye bedre. Hun var direkte sur da jeg hentet henne ut i går for en legetime (hun gikk glipp av noe hun hadde lyst til å lære), og insisterte på at jeg skulle kjøre henne tilbake til skolen, om legetimen var slutt før skolen var slutt. En aldri så liten endring fra hun som faket vondt i magen for å slippe skolen i Norge.

Skolen er knallhard her, og ja, hun har grått tårer fordi hun har gruet seg til en test. Jeg vet ikke om det er særlig mye mer bekymringsverdig enn da hun gråt fordi hun ikke klarte å lese det hun forstod vi mente hun burde kunne lese i Norge? (Her ringte forresten læreren rundt til alle sine 48 elever (hver lærer har to klasser) for å ønske dem lykke til på testen).

Mitt poeng er at det ikke trenger å være motstridene å møtes med krav og bli evaluert, og samtidig trives. Tvert imot. Barn er ikke dummere enn at de vet at de går på skolen for å lære, og de merker jo om de ikke lærer noe. Og det kan oppleves som fryktelig frustrerende og vondt.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det er riktig. Mener du at det ikke burde eksistert atferdsskoler?

Det er også riktig, men de scorer ikke dårlig på det heller. Norg scorer langt dårligere på fagkunnskapene enn Finland gjør på trivsel og samarbeid. Hvis jeg måtte velge mellom å trives kjempegodt alltid på skolen og å faktisk lære noe, er det ikke tvil om hva jeg ville valgt.

Jeg vet at den var til Floksa, men jeg tror diskusjonen hadde vært mer fruktbar om vi hadde forholdt seg til de egentlige grunnene til at norske elever gjør det dårlig. Delen som har så dårlige hjemmeforhold som du beskriver er ikke stor nok til å gjøre veldig store utslag på skoletestene.

Og så forsvant det jeg quotet fra apan og Claire. Men jeg er helt enig.

Amen til det, Rine.

Og så vil jeg føye til at jeg tror det er fullt mulig å få til både læring og trivsel i skolen, og at jeg er sikker på at det i grunnen er to ting som kan henge veldig tett i sammen.

Og så må jeg tilføye at jeg tror det er mye som har skjedd i USA på lærefronten siden diverse Miss America gikk på skolen, for jeg er positivt overrasket over hva de lærer i alle fall, og hvor dypt de går inn i stoffet. Min datter lager for øyeblikket en modell av universet, og kan alle plantene på rams. De går altså litt utover å bare snakke om Amerika, altså . Men seriøst, akkurat det er vel den fordommen jeg ikke fikk bekreftet (selv om jeg har hørt at Elementary er bedre enn Junior High, og at High school er verre enn det igjen).

Gammel 13-05-10, 17:49   #5
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Det er ikke gjort på en dag å snu skolen. Jeg håper virkelig vi får beholde den siste læreplanen i maaaange år framover. Noen justeringer her og der trengs sikkert, men at hovedtrekkene fortsatt blir opprettholdt.

Og jeg håper virkelig at læreplanen i naturfag vil brenne i helvete, og aldri kommer fram i lyset igjen, men de andre er sikkert ok. De grunnleggende ferdighetene er en lur ide, men veldig vanskelig å gjennomføre siden man ikke vet hvordan de skal innvirke på vurderingen.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:25.