|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke leseFinland gjør det bra fordi de gjør som Norge på femtitallet og plukker ut alle trøbbelelevene og sender dem vekk. Og så gjør de en del veldig gode ting og har stort fokus på tidlig innsats og ønsker elevene ferdig evaluert og kartlagt innen de første årene for å kunne sette inn ressursene tidlig.
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er riktig. Mener du at det ikke burde eksistert atferdsskoler?
Det er også riktig, men de scorer ikke dårlig på det heller. Norg scorer langt dårligere på fagkunnskapene enn Finland gjør på trivsel og samarbeid. Hvis jeg måtte velge mellom å trives kjempegodt alltid på skolen og å faktisk lære noe, er det ikke tvil om hva jeg ville valgt.
Jeg vet at den var til Floksa, men jeg tror diskusjonen hadde vært mer fruktbar om vi hadde forholdt seg til de egentlige grunnene til at norske elever gjør det dårlig. Delen som har så dårlige hjemmeforhold som du beskriver er ikke stor nok til å gjøre veldig store utslag på skoletestene. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Jeg begriper ikke hvorfor du hele tiden drar inn voldtekt og mishandling av barn som argument for at barn ikke gjør det bra på skolen. Tror du virkelig at det er hovedårsaken til at barn ikke fikser skolen? Jeg sier ikke at det ikke er tilfelle at barn blir mishandlet og voldtatt, men er veldig enig med Rine i at diskusjonen hadde vært mer fruktbar om man hadde diskutert de mer generelle grunnene til at barn ikke gjør det bra på skolen. For å si det sånn - jeg kjenner mange med barn som ikke fikser skolen, men felles for dem alle er at de har oppegående foreldre, som kjemper for at barna skal få en bedre skolehverdag. Og jeg tror ikke de bedriver voldtekt av ungene, sånn på si, slik at det er helt tydelig at det ikke bare er det som er problemet med norsk skole.
Amen til det, Rine.
|
|
|
#5 |
|
Travelt opptatt
|
Og jeg håper virkelig at læreplanen i naturfag vil brenne i helvete, og aldri kommer fram i lyset igjen, men de andre er sikkert ok. De grunnleggende ferdighetene er en lur ide, men veldig vanskelig å gjennomføre siden man ikke vet hvordan de skal innvirke på vurderingen.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|