Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese
Opprinnelig lagt inn av Divine, her.
Jeg kjenner at jeg blir helt av utbrudd av typen "Men hvor er foreldrene?"
Foreldrene kan være så ressurssterke de bare vil. Har barnet store problemer mht. lesing og læring, så hjelper det ikke at man er villig til å bruke tid og energi på å hjelpe barnet med lekser og lesing generelt. OK, som ressurssterk forelder vet man i større grad å be om hjelp, men å nærmest kreve at foreldrene selv skal hjelpe et barn med lesevansker opp på et anstendig lesenivå, er ufattelig urealistisk og i tillegg ganske slemt.
Vet du, jeg synes det er ganske betimelig å begynne å plassere ansvar når 1 av 4 gutter har gått 9 år på skolen uten å kunne lese.
Det er ikke foreldrenes ansvar å lære barna å lese nei, men et asvar må de da ha! Læreren her inne (rine var det vel) påstår hardnakket at det er foreldrene sin skyld når eleven prester dårlig.
NOEN må kunne svare for hva som skjer?
Om en av fire bønder ikke leverte varene ville det blitt ramaskrik!
Her virker det mer som om man vil skyve ansvaret hit og dit. Lærer-foreldre-lærer-rektor-foreldre-rektor-PPT-kommune osv osv i det uendelige.
Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det er mange der ute som ikke gjør jobben sin, det være seg pedagoger, foreldre, rektorer, skolesjefer osv.
I mellomtiden går unge mennesker nesten til grunne.