Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-10, 21:43   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mer enn hver femte niendeklassing i Bergen kan ikke lese

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Å la elever dumpe er en aldeles grusom skikk. Det er jeg mot med hver trevl i kroppen. Ikke flink? Lærevansker? Ingen oppfølging hjemme? Konsentrasjonsvansker fordi foreldrene dine denger deg/hverandre, du blir utsatt for seksuelle overgrap eller hva_har_du, og du skal i tillegg straffes med å bli tatt ut av klassen din og gå en klasse om igjen? Så mye som to ganger?

Ondskap.

Tror du du der er så mye snillere å la en som er på femteklassenivå i lesing og skriving begynne på videregående? Jeg er slett ikke sikker på at det er så dumt å ha et visst minimumsnivå av kunnskap før man kan gå videre til neste klasse. Det hadde skjerpet både lærere, og ikke minst foreldre, tror jeg. Men dumping" er ikke et bra ord. Uansett: systemet slik det er i dag fungerer i alle fall ikke. Kan du ikke lese, regne, skrive etter fjerde klasse? Ok, men du går likevel videre til femte, sjette, og til sjuende. Ja, til og med ut av ungdomsskolen kan du gå uten å kunne lese eller skrive. Deretter stopper det opp. Er det rart det er frafall i skolen når mange har så dårlige karakterer at de ikke har en sjanse i havet til å komme inn på skolen de ønsker, eller linjen de vil å gå på. Når de så er kommet inn på en tilfeldig skole, møter de fullstendig veggen fordi kravene er så høye og de er nødt til å bestå VG1 før de kommer inn på VG2. Mange elever (og foreldre) får sjokk når de skjønner at eneren i engelsk faktisk får konsekvenser, det er de nemlig ikke vant til fra før. Jeg er ikke enig i at alle skal ha rett til å komme inn på vanlig vg. skole. Koste hva det koste vil. Da bør man i alle fall få ressurser slik at man har mulighet til å gi skoletaperne (fra grunnskolen) et ordentlig tilbud.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

En dårlig lærer kan ødelegge 100 vis, kanskje flere tusen unger i løpet av et arbeidsliv. En dårlig forelder ødelegger sjelden mer enn 2-3.....

Jeg tror du har har litt for høye tanker om hva en lærer kan utrette,og et litt merkelig syn på foreldrenes rolle. En dårlig lærer kan kanskje gjøre skoletiden din til et helvete, men en dårlig/likegyldig forelder kan ødelegge et helt liv.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei, vet du hva, det er de ikke, om 1 av 4 gutter går ut av skolen uten å kunne lese. Da er virkelig IKKE de fleste lærerene flinke.

Forskning viser at elevenes resultater på skolen i stor grad henger sammen med hjemmeforhold. Selv om jeg selvsagt skjønner at det er lettere å skylde på læreren.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er ikke overrasket, og heller ikke overrasket over at en 2-er fra ungdomsskolen ikke er verdt noenting. I Brennpunkt igår ble det fokusert på norsk, men det er jo også et faktum at elevene går ut med 2 i matte uten å kunne noe som helst. Og da mener jeg nærmest noe som helst, dvs de kan enkle pluss- og minusstykker, og gange og dele litt. Særlig med kalkulator.

Jepp. Og de begynner på vg. skole uten en gang å være i stand til å presentere seg på engelsk. Etter 7 år med faget. Merkelig nok syntes ungdomsskolelæreren at det var på sin plass å gi ståkarakter.

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Ha, ha, mamma jobbet på en barne- og ungdomsskole for noen år tilbake. De hadde en elev på ungdomsskolen som var svært utagerende (om han i det hele tatt var på skolen). Mamma fikk ordnet med plass på spesialskole for barn med atferdsproblemer, men han kom tilbake fordi han var for voldelig for spesialskolen. Men i vanlig skole passet fint inn...

Det er det som er så fint med norsk skole. Alle kan bli integrert.
(Har også opplevd lignende ting, men vil ikke utdype her.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.