Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Høyre vil fjerne pappakvoten

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-10, 23:25   #1
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Så du syns ikke at de samfunnsmessige konsekvensene er viktige, eller at det har egenverdi at alle fedre får alenetid med barna sine?

Da er nok vi grunnleggende uenige, gitt. For meg er de samfunnsmessige konsekvensene såpass altoverskyggende at jeg er villig til å ofre noe personlig valgfrihet for å jobbe mot et viktigere mål. Etter den nedslående barselgruppestatistikken stoler jeg mindre enn noen gang på at folk flest greier å ordne opp i dette ved selvstendige valg.

Jeg ser ikke helt at de 6 første ukene skal ha de helt samfunnsmessige konsekvensene. Dette må jo sidestilles med at det faktisk fremdeles er kvinner som bærer og føder disse barna. Og ammer de. Men jeg mener virkelig at det er greit å fordele absolutt hele permisjonen selv - uten at noen andre skal fortelle hva som skal passe best for oss. Selvfølgelig mener jeg at det er viktig at fedre får alenetid med barna sine. Jeg skjønner ikke hvor du leser at jeg ikke mener det. Jeg snakket om de 6 første ukene. Men jeg har tro på at folk flest klarer å løse dette på en helt ok måte.

Gammel 09-05-10, 23:36   #2
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg ser ikke helt at de 6 første ukene skal ha de helt samfunnsmessige konsekvensene. Dette må jo sidestilles med at det faktisk fremdeles er kvinner som bærer og føder disse barna. Og ammer de. Men jeg mener virkelig at det er greit å fordele absolutt hele permisjonen selv - uten at noen andre skal fortelle hva som skal passe best for oss. Selvfølgelig mener jeg at det er viktig at fedre får alenetid med barna sine. Jeg skjønner ikke hvor du leser at jeg ikke mener det. Jeg snakket om de 6 første ukene. Men jeg har tro på at folk flest klarer å løse dette på en helt ok måte.

Du har tiltro til folk flest og arbeidsgiverne deres, det har ikke jeg. Ikke ennå.

Seks uker til far har vist seg å ha samfunnsmessige konsekvenser, se Mims og Irmas innlegg tidligere i tråden. Det er disse jeg er opptatt av. Det har vært mange, mange år der folk flest har fått mulighet til å fordele hvem i familien som skal være hjemme med ungene, og det er en del av grunnen til at vi har så skeiv lønnsfordeling mellom kjønnene i dag. Når fedrekvote faktisk fungerer som et ledd i likestillingsarbeidet, skal det vektigere argumenter til enn at noen få føler seg tvunget inn i et skjema som ikke passer før man fjerner ordninger som tjener fellesskapet.

Mener jeg. (Som selvsagt er farget av at denne ordningen fungerer bra for oss.)

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.