Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Knausgård - noen som vil fabulere litt rundt bøkene?!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-10, 22:21   #14
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Knausgård - noen som vil fabulere litt rundt bøkene?!

Jeg liker bøkene hans veldig godt. Det er på grunn a det som allerede har blitt nevnt her - at han evner å skrive om det hverdagslige og det som selve livet består av på en måte som gjør at det blir opphøyet til noe mer. Det går an å bli klok av det han skriver. Ikke nødvendigvis fordi Knausgård selv er så klok, men fordi han trekker noen større linjer som en også kan relatere egne opplevelser og liv til.

Ikke alle bøkene er like dramaturgisk riktige, der var han nok mest heldig med nr 1. Han brukte opp mye av kruttet der, ser det ut som. Men en kan vel ikke forvente at en person med et vanlig liv skal ha opplevd nok til å at det er høydepunkter nok til å følge opp et helt bokverk. Men likevel er det interessant det meste av det han skriver, synes jeg.

Anbefaler forøvrig de to tidligere bøkene hans. Særlig den første blir litt annerledes å lese nå som vi har lest nr 4 av Min kamp - den er på en måte en mer ekstrem versjon av hans egne opplevelser. Jeg ble forøvrig litt sjokkert over hvor sexfiksert 17-18 år gamle gutter er, og er glad for at jeg selv ikke hadde nærmere befatning med dem da jeg selv var på den alderen enn jeg hadde. Ikke fordi sex er noe dumt, men fordi jeg overhodet ikke var der selv på den tiden.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:45.